Investigation report no. BI-647
	[bookmark: ColumnTitle]Summary
	

	Licensee [service]
	Foxtel Cable Television Pty Limited [Sky News Australia]

	Findings
	Breaches of subparagraph 2.2(a)(i) [present news accurately and fairly] 
Breach of subparagraph 2.2(a)(ii) [clearly distinguish factual material from commentary and analysis] 

	Relevant code
	Subscription Broadcast Television Codes of Practice 2013 (revised in 2018) 

	Program [type]
	Outsiders [news and current affairs, discussion]

	Dates of broadcasts
	3 October 2021
24 October 2021
7 November 2021
5 December 2021

	Date finalised
	19 December 2022

	Type of service
	Subscription—broadcast television

	Attachments
	A – extracts from the complaint to the ACMA
B – extracts from the Licensee’s submissions to the ACMA 
C – relevant provisions and the ACMA’s approach to     assessing content




Background
In June 2022, the Australian Communications and Media Authority (the ACMA) commenced an investigation under the Broadcasting Services Act 1992 (the BSA) into four episodes of Outsiders.
The episodes were broadcast on Sky News Australia by Foxtel Cable Television Pty Limited (the Licensee) on 3 October 2021, 24 October 2021, 7 November 2021 and 5 December 2021, respectively. 
[bookmark: _Hlk107489208]Outsiders is a discussion program in which the three hosts discuss current affairs and interview guests. The program also includes ‘Outsiders News’ and a regular recurring segment called ‘Outsiders Weather and the Sceptics Ice-Age Watch’.
The ACMA had received complaints alleging that 10 episodes of Outsiders, broadcast over October to December 2021, included content that was inaccurate or misrepresented factual information or viewpoints. The complaints comprised 80 allegations.
Most of the allegations related to material that was presented during ‘Outsiders Weather and the Sceptics Ice-Age Watch’ segments. A central premise of the segment is to debunk or criticise the consensus position on climate science and global warming. It provides viewers with short information items taking a critical perspective on the consensus position on climate science. These items are generally related to recent weather events, other recent events, research or occurrences that are presented as challenging the notion of anthropogenic global warming.
The ACMA conducted pre-investigation assessments of each of the 80 separate allegations received.
A key part of this assessment was considering each of the relevant program elements and establishing the relative potential for code breaches. The focus of the assessment was primarily on questions of factual accuracy and misrepresentation of research.
The various items presented during the Outsiders Weather and the Sceptics Ice-Age Watch segments frequently included sarcasm and exaggeration. However, they also included factual material and commentary, reports on recent weather and other events, including scientific research and policy initiatives.
The ACMA identified considerable repetition between each segment and this was reflected in a number of recurring concerns raised in the 80 complaint allegations. The ACMA’s review of the content complained about identified, as a recurring tendency, the presentation of certain, evidently credible, research that was overlayed with critical and contrary commentary making it difficult for the viewer to discern commentary from fact and to draw their own conclusions from the selection of material included. 
[bookmark: _Hlk114581147]Based on this assessment, we identified a number of thematic and code-related concerns to investigate in the public interest. These were:
1. Misrepresentation of research 
2. Concerns regarding the credibility of expertise and sources of information 
3. Inaccurate reportage. 
After assessment of the 80 complaints, the ACMA proceeded to investigate 6 of the allegations as they related to 4 broadcasts, taking into account the recurring concerns, identified themes, and the public interest. 
The ACMA has investigated the Licensee’s compliance with paragraph 2.2(a) of the Subscription Broadcast Television Codes of Practice 2013 (revised in 2018) (the Codes).
Issue: Accuracy, fairness and distinguishability
Relevant Code provision 
2.2 News and Current Affairs Programs
	(a) News and current affairs programs, including news updates, broadcast by Licensees must:
		(i) present news accurately, fairly and impartially;
(ii) clearly distinguish the reporting of factual material from commentary, analysis or simulations;
	[…]
	(b) In broadcasting news and current affairs programs to the extent practicable Licensees:
	[…]
(vi) will make reasonable efforts to correct significant errors of fact at the earliest opportunity.
The requirement under paragraph 2.2(a) applies to ‘news and current affairs programs, including news updates, broadcast by Licensees’. 
‘News and current affairs programs’ is a term defined in the Codes to mean ‘programs which report on current or recent happenings and include short bulletins, filmed coverage of international, national and local events, report on weather and essential services’ (clause 7).
The Licensee submitted:
Outsiders is not a news program, but provides a “no holds barred” commentary on politics and other topical issues.
The ACMA considers that the nature of the content of Outsiders means that the program is subject to the provisions of the Codes which apply to news and current affairs programs. The ACMA agrees with the Licensee’s submission that the program provides ‘commentary on politics and other topical issues’ and is satisfied that Outsiders is properly to be characterised as a current affairs program. The ACMA also accepts the Licensee’s submission that the program is not a news program. However, a current affairs program may contain news content in the nature of factual information (although its main focus is on commentary, opinion and analysis of current social, economic and political issues and events), just as a news program may contain commentary, opinion and analysis about recent issues and events (although its main focus is on reporting factual information about recent events).  
Whether the particular content examined in this investigation was news content has been determined on a case-by-case basis below.
[bookmark: _Hlk113960710]“News” is not defined in the Codes but should be understood from its ordinary dictionary meanings to refer to a report or information about recent or current events, happenings or situations.[footnoteRef:2] The text of subparagraph 2.2(a)(ii) of the Codes indicates that such a report or information may include the reporting of factual material, as well as analysis and commentary/opinion. [2:  See https://www.macquariedictionary.com.au/, accessed 18 July 2022. ] 

In addition to the obligation imposed by subparagraph 2.2(a)(i) that news broadcast in a news or current affairs program must be presented accurately, subparagraph 2.2(b)(vi) imposes an obligation that is expressed to apply generally to news and current affairs programs, and not just to news broadcast in those programs. That obligation is to make reasonable efforts, to the extent practicable, to correct significant errors of fact at the earliest opportunity. This conveys an implicit requirement to ensure the accuracy of significant facts broadcast in a current affairs program, whether or not they are broadcast as part of news content, since any failure in that regard imposes obligations on the licensee in respect of correction.  
Finding
The ACMA finds that the Licensee breached paragraph 2.2(a) of the Code. 
[bookmark: _Hlk110848745]Reasons
Accuracy and fairness
To assess compliance, the ACMA considers the following matters: 
· Was the broadcast material news content in the sense explained above, that is, a report or information about recent or current events, happenings or situations?
If the broadcast material was news content, the ACMA may ask:
· Was the broadcast material factual in character?
· If so, was the factual material presented accurately?
If the answer is no, then there may have been a breach of subparagraph 2.2(a)(i) of the Codes.
The ACMA may also ask:
· Was the news content presented fairly?
If the answer is no, then there may have been a breach of subparagraph 2.2(a)(i) of the Codes.
Distinguishability
To address compliance, the ACMA considers the following question:
· If the broadcast material was analysis or commentary, was it clearly distinguished from the reporting of factual material?
If the answer is no, then there may have been a breach of subparagraph 2.2(a)(ii) of the Codes. 
The considerations the ACMA uses in assessing whether or not broadcast material is factual are set out at Attachment C.
Broadcast 3 October 2021 
Outsiders Weather and the Sceptics Ice-Age Watch – Vostok ice cores
In the segment, ‘Outsiders Weather and the Sceptics Ice-Age Watch’, broadcast on 3 October 2021, the host presented analysis sent in by an ‘Ice Age Watch fan’. This analysis, the host stated, questioned whether the accepted physical process by which atmospheric carbon dioxide traps outgoing radiation from Earth is ‘what really happens’. The host proceeded to present the analysis, supported by several on-screen images and graphics:
HOST: […] by analysing ice cores harvested at Vostok near the south pole […] we can look back through time to see what the climate was like and what it was doing. […] The analysis does show a connection between the global temperatures and carbon dioxide levels, but the striking feature is that a change occurs in the temperature before [emphasis in original audio] the carbon dioxide level changes.
Clearly, the temperature drives carbon dioxide, not the other way around. 
So if global warming comes before carbon dioxide increases, then reducing carbon dioxide to net-zero is as pointless as it is laughable.
Stating that the broadcast used an ‘unsourced, unlabelled, untitled chart’ as a visual graphic, the complaint to the Licensee referred to the statements just quoted and said:
This fallacious argument is frequently deployed by deniers of anthropogenic climate change in the post-industrial era. It has also been debunked time and again by climate scientists and science journalists. 
The complaint submitted to the ACMA stated: 
The broadcaster failed to present factual material accurately by claiming that higher temperatures drive carbon dioxide and not the other way around [and] that reducing global carbon dioxide emissions to net-zero would have no bearing on global temperatures.
The Licensee submitted:
[…] the segment does not convey the claims that [the complainant] alleges and instead presents historical data in order to query the wisdom of pursuing net zero carbon strategies in a way which is both accurate and appropriate.
[…]
Many scientists, and indeed many climate sceptics, consider that analysis of ice cores indicate [sic] a connection between the global temperature and carbon dioxide levels. Many also agree that the resulting data from the analysis of those ice cores show that historical temperature changes lagged behind carbon dioxide changes. [The host’s] statement – “the temperature drives carbon dioxide, not the other way around” – and the accompanying graph, accurately reflect this position. 
[…] he does not state definitively that carbon dioxide increases do not contribute to global temperature increases. Instead, he queries the utility of pursuing net zero carbon strategies in circumstances where the extent to which carbon dioxide levels are responsible for driving temperature increases is not settled.
What was the meaning conveyed by the broadcast material?
The ordinary reasonable viewer would have understood the presentation to be of an analysis of ice core data supplied by the ‘Ige Age watch fan’. Although the analysis itself was not attributed to any specific individual or institution, a large graphic behind the presenter that illustrated an ice core drilled through a cross-section of the ice over Lake Vostok was labelled the ‘Lamont-Doherty Earth Observatory of Columbia University’.
The use of this graphic, in the absence of any other identifier, likely conveyed to the viewer that the ice-core was taken and analysed by the Lamont-Doherty Earth Observatory, and then provided to the program by the ‘fan’. 
The association with Columbia University would have been understood by ordinary reasonable viewers as conferring the prestige of this highly regarded university upon the analysis as it was presented, including the subsequent assertion that temperature rises preceded increases in atmospheric concentrations of carbon dioxide.
The segment concluded with the presenter stating that, ‘clearly, the temperature drives carbon dioxide, not the other way around. So if global warming comes before carbon dioxide increases, then reducing carbon dioxide to net-zero is as pointless as it is laughable’.
These concluding statements conveyed to the viewer what the analysis purportedly showed and the presenter’s interpretation of what the implications of that were on policy proposals with respect to carbon dioxide emissions.
Accuracy assessment
Was the broadcast material news content?
Although analyses of Vostok ice cores have been conducted over many decades, the segment did not identify the source of the analysis it was presenting. However, it was conveyed with a sense of currency through the use of the present tense and by noting that the ‘fan’ of the program had submitted the analysis because it was newsworthy information that presented controversial results not considered before. The sense of discovery was communicated by the tone with which the host delivered the information.
The context of the regular ‘Ice Age Watch’ segment also contributed to the sense that the analysis was current and newsworthy. The segment generally deals with current matters or events – the weather, policy initiatives, research reports and findings. The ice core information readily slotted into this presentation paradigm.
The Licensee submitted:
The host of the segment, […], frequently uses an exaggerated presentation style to emphasise the satirical nature of the content – for instance, he gesticulates in an animated fashion, and uses different tones of voice to “ham up” his commentary.
The ACMA notes this submission but does not consider that the tone of the segment counters the informative nature of the content presented, nor negates that the content deals with current matters. 
The ACMA considers that in this case the analysis was conveyed as, and would have been understood to be, content reporting on current issues – that is, news content – by the audience.
Was the broadcast material factual in character?
The segment presented information about how ice cores can be used to analyse air trapped at the time the ice formed – up to 400,000 years ago in this case. It then relayed what such analysis had found with respect to global air temperatures and carbon dioxide concentrations over that period, and their relationship to each other:
The analysis does show a connection between the global temperatures and carbon dioxide levels, but the striking feature is that a change occurs in the temperature before the carbon dioxide level changes.
This statement about what the analysis showed was factual in character as it simply plotted the changes in carbon dioxide and temperature, as derived from the ice cores, over time. The statement about the changes was specific, unequivocal and capable of independent verification.
Was the factual material presented accurately?
The complainant submitted scientific sources that appeared to address the analysis referred to by the host:
At least three careful ice core studies have shown that CO2 starts to rise about 800 years (600-1000 years) after Antarctic temperature during glacial terminations. These terminations are pronounced warming periods that mark the ends of the ice ages that happen every 100,000 years or so.[footnoteRef:3] [3:  See https://www.realclimate.org/index.php/archives/2004/12/co2-in-ice-cores/#:%7E:text=What%20does%20the%20lag%20of%20CO2%20behind%20temperature%20in,tell%20us%20about%20global%20warming%3F&text=All%20that%20the%20lag%20shows,from%20this%20ice%20core%20data, accessed 27 July 2022.] 

Ice cores from Antarctica show that at the end of recent ice ages, the concentration of carbon dioxide in the atmosphere usually started to rise only after temperatures had begun to climb. There is uncertainty about the timings, partly because the air trapped in the cores is younger than the ice, but it appears the lags might sometimes have been 800 years or more.[footnoteRef:4] [4:  See https://www.newscientist.com/article/dn11659-climate-myths-ice-cores-show-co2-increases-lag-behind-temperature-rises-disproving-the-link-to-global-warming/, accessed 27 July 2022. ] 

The Licensee submitted:
Many scientists, and indeed many climate sceptics, consider that analysis of ice cores indicate a connection between the global temperature and carbon dioxide levels. […]
Each of the sources the complainant cited agrees with the analysis as presented in the segment – that ice core data from Vostok shows that initial temperature change preceded changes in atmospheric carbon dioxide levels. Therefore, on this specific point the broadcast was accurate.
Distinguishability assessment
Subparagraph 2.2(a)(ii) of the Codes requires that, in broadcasting news and current affairs programs, licensees ‘clearly distinguish’ the reporting of factual material from commentary and analysis.
Directly after the presentation of data about the ice cores, the host stated:
Clearly, the temperature drives carbon dioxide and not the other way around. 
This statement had features of both factual assertion and commentary. It directly followed the factual presentation of the findings of the ice core analysis and the unequivocal language used gave it the characteristics of a factual assertion. 
However, the statement also had characteristics of commentary or a conclusion the host drew from the ice core analysis. Conclusions resulting from research, even though supported by factual evidence such as CO2 and temperature measurements, are inherently contestable and are therefore, generally not factual in character. 
As a conclusion, it was strongly delivered by the host as an emphatic ‘eureka’ insight that was used to cast doubt on the consensus scientific position that carbon dioxide increases drive global warming. 
The ACMA notes that there are differing views about what the ice core analysis means for global warming. The articles provided by the complainant state that CO2 does drive temperature increases once the initial temperature increase has occurred and a feedback loop begins. Others assert, as did the host in the broadcast, that the ice cores are not consistent with climate change theory. 
The Licensee further submitted:
[…] a statement, perceived as “an insight” and emphatically delivered, is incapable of being understood by any viewer as anything but the expression of opinion. No reasonable viewer would fail to grasp the distinction being made […]
As noted above, the ACMA considers that the statement by the host had features of both factual assertion and commentary. The ACMA does not agree with the Licensee that the word ‘clearly’ identified the statement solely as introducing the host’s conclusions drawn from the ice core analysis and that it was not open to a reasonable viewer to interpret the statement as a factual assertion as a further part of the host’s summary of the ice core analysis that preceded it. It is the very ambiguity around the statement – as either an emphatic concluding argument or a factual assertion – that gives rise to the ACMA’s concerns under the Code.  
Consequently, the ACMA’s view is that it would not have been sufficiently clear to the audience whether the statement was an argument derived from the analysis of Vostok ice cores or a separate factual assertion.
Accordingly, the ACMA finds that in broadcasting the statement, the Licensee did not clearly distinguish between analysis or commentary, and factual material, and therefore, breached subparagraph 2.2(a)(ii).
Reliance on paragraph 1.2(c) of the Codes 
 The Licensee has submitted:
In the event the ACMA finds that the broadcast of the Programs on the Channel did not comply with the ASTRA Codes, Foxtel submits that the failure to comply is not a breach of the ASTRA Codes by operation of subclause 1.2(c), which provides that: 
Licensees undertake to comply fully with the Codes, but a failure to comply will not be a breach of the Codes if that failure was due to: 
[…]
(c) an act or default of another person, or an accident or some other cause beyond the Licensee’s control, and the Licensee took reasonable precautions and exercised due diligence to avoid the failure. 
In this respect, Foxtel submits that any failure to comply with the ASTRA Codes was due to an […], that this failure was beyond Foxtel’s control and that Foxtel took reasonable precautions and exercised due diligence to avoid the failure.
The Licensee has submitted that because the content supply agreement between Foxtel and the provider of Sky News Australia, […], ‘provides that [provider] is solely responsible for ensuring that the Channel complies with the ASTRA Codes and all applicable laws including those relating to broadcast, content and advertising contained in the Channel’ that the Licensee has ‘taken reasonable precautions and exercised due diligence’ to avoid ‘any failure to comply’ with the Codes.
The ACMA does not accept this contention. A licensee’s responsibility to comply with the Codes cannot, as the Licensee has submitted, be divested through contractual arrangements with a channel provider purporting to cede to the channel provider ‘editorial independence’ or ‘practical, operational or creative control’ over programs to be broadcast by the licensee. 
The Licensee further submitted that ‘reasonable precautions’ could be understood by reference to the Explanatory Memorandum to the Do Not Call Register Act 2006. The Licensee stated this ‘makes clear that “reasonable precautions” can be established if a party requires a relevant third party supplier to comply with applicable laws and regulations pursuant to a contractual arrangement between the parties’. The ACMA does not accept this submission and considers that ‘reasonable precautions’ and ‘due diligence’ should be understood as a requirement to take positive actions to avoid contraventions of the Code. While contractual provisions may form part of a suite of preventative actions, they cannot, by themselves, be all that compliance requires. Whether other actions include regular auditing or some other quality assurance measures is a matter for each licensee but the ACMA’s position is that licensees must be active in seeking to prevent contraventions and the ACMA does not consider that contractual provisions alone satisfy that requirement. 
The Codes require a licensee to have systems in place to assure itself that programming supplied by another person for broadcast by the licensee is compliant with the Codes, and to take prompt remedial steps if it is not. A failure by a licensee to make adequate provision in that regard in contractual arrangements, and its own oversight arrangements, may mean that the ACMA (having regard also to any other relevant circumstances) could not be satisfied that the cause of a breach was beyond the licensee’s control, or that the licensee took reasonable precautions and exercised due diligence to avoid the failure to comply with the Codes. 
The Licensee also submitted:
Oversight/monitoring of all content broadcast on a licensee’s platform is entirely impractical and is simply not feasible, particularly when it is often the case that third party channel content is provided to multiple licensees via a live feed and, in the case of news and current affairs programs, often broadcast live to air’
However, the ACMA considers that there are arrangements that can be made that would sit reasonably between monitoring all content, and the complete devolution of responsibility for compliance to a third party.
Ultimately, responsibility for compliance must rest with the Licensee and in this matter the Licensee has not provided sufficient information to satisfy the ACMA that the failures to comply with provisions of the Codes identified in this report were due to causes beyond the Licensee’s control, or that the Licensee took reasonable precautions and exercised due diligence to avoid the failures.
Outsiders Weather and the Sceptics Ice-Age Watch – weather forecast website
Following the preceding item, in the same segment, the host promoted a weather forecast website: 
If you’re an Aussie farmer working the land and you want some alternative tips on what weather patterns lie ahead – droughts, floods, hot, cold – you could do worse than check out the new […], based on the sunspot activity and astronomy predictions of one of Australia’s most famous weather watchers, […]. 
The complaint to the Licensee stated:
[…] as an alternative to mainstream meteorology, the segment recommended farmers consult a website that purports to use astronomical observation and “the secret vibrations to planetary movements” to predict coming droughts and floods […] 
The complaint submitted to the ACMA stated: 
The broadcaster failed to present factual material accurately by indicating the […] websites and Facebook page could provide reliable weather forecasts […].
The host made the statement standing in front of a full-screen image of the [social media page] he was referring to.[footnoteRef:5] The statement consisted of a suggestion to Australian farmers that they ‘could do worse’ than source their weather and climate forecasts from that [social media page]. The host then concluded with a brief explanation that the information on the [social media page] was ‘based on the sunspot activity and astronomy predictions’ of […]. [5:  See https://inigojoneslongtermweatherforecaster.com/, accessed 25.08.22 ] 

What was the meaning conveyed by the broadcast material?
The ordinary reasonable viewer would have understood the statement to convey that the host thought that Australian farmers could get alternative weather forecasting information from the […]. Viewers would have understood that the statement was promoting the page’s use.
Accuracy assessment
Was the broadcast material news content?
The information the host provided concerned a ‘new’ [social media page] page. In the sense that it concerned what was presented as a new weather forecasting service, the statement was news content.
Was the broadcast material factual in character?
The suggestion that farmers ‘could do worse’ than get weather information from the website being promoted was clearly an expression of opinion by the host, who was promoting the [social media page] on the basis of that opinion. As the host’s recommendation to farmers was promotional commentary and was not factual, the requirement for accuracy did not apply.
Broadcast 24 October 2021
Outsiders Weather and the Sceptics Ice-Age Watch – heat pumps mandated in the UK
The host made the following statement:
Boris Johnson, who […] is mandating that everyone in Britain get rid of their perfectly good gas heaters and replace them with desperately inefficient eco heat pumps at around 10 to 20 thousand pounds a pop.
The complaint to the Licensee was:
[…] that the UK Prime Minister is “mandating that everyone in Britain get rid of their perfectly good gas heaters and replace them with desperately inefficient eco heat-pumps”. 
This is false. There is no such mandate. The UK Government is merely offering grants of £5000 for up to 90,000 applicants to subsidise the replacement of gas boilers with heat pumps. As The Chronicle reports, “while homeowners will be encouraged to switch to a heat pump when their boiler needs replacing, there is no requirement to remove boilers that are still working”.
The complaint submitted to the ACMA stated: 
The broadcaster failed to present factual material accurately by claiming the UK government was requiring British residents replace working gas heaters with lower-emission heat pumps.
This is false.
The Licensee responded to the complaint:
[The host] describes Prime Minister Boris Johnson as “mandating” the British public to replace gas heaters with eco heat pumps. Although the UK policy is to offer subsidies to encourage homeowners to switch to heat pumps, the effect is that heat pumps will be mandated as gas boilers are intended to be phased out and in order for the UK to reach the net zero target the fossil fuel component used for heating will need to be replaced with low-carbon alternatives by 2050.
The Licensee submitted to the ACMA:
[The host]’s statement is accurate. He is referring to a policy to offer subsidies to encourage homeowners to switch to heat pumps, the effect of which was that heat pumps would be mandated as gas boilers were intended to be phased out. The policy was introduced in order for the UK to reach its net zero target by replacing the fossil fuel component used for heating with low-carbon alternatives by 2050. In the long term therefore UK citizens would need to replace their gas heaters (with low carbon heating i.e. heat pumps) in order to achieve those policy objectives.
What was the meaning conveyed by the broadcast material?
The ordinary reasonable viewer would have understood that UK government policy, as it stood at the time of the broadcast, was that everyone in Britain must replace gas heaters with heat pumps at a cost of 10-20 thousand pounds. 
The Licensee has submitted:
The focus of this piece of commentary is clearly on the perceived hypocrisy of the [UK] cabinet who had adopted a net zero emissions target, including the introduction of eco heat pumps to replace gas heaters, and yet none of the members of Cabinet had personally made the switch they were asking other Britons to make. […]
[…] the segment as a whole, comprising factual matters and commentary, is accurate material. The use of humour and very personalised attacks […] makes it inappropriate to pore over the segment on a line by line basis to determine the literal meaning of each part. Rather, it is more appropriate to determine what the segment as a whole would convey to the ordinary reasonable viewer. In our view, such a viewer would conclude from the segment that the Johnson government proposed that eco heat pumps would replace the use of traditional gas heaters, but that policy was not reflected in the heating choices made by the Johnson Cabinet. 
The ACMA accepts that the segment is critical of then UK [Government] and the alleged inconsistencies between a policy that promotes the use of heat pumps and the UK Cabinet’s apparent reluctance to use heat pumps in their own domestic heating arrangements. However, the focus and purpose of the story is nevertheless clearly on reporting on a policy that was purportedly, at that time, compelling British residents to replace functioning heating systems with heat pumps.  
Was the broadcast material news content?
The information provided by the host concerned a UK government statement that had been released on 19 October 2021, just five days prior to the broadcast. The information therefore reported on current or recent events and constituted ‘news content’ for the purposes of the Codes. 
Was the broadcast material factual in character?
In this excerpt, the host stated that then UK Prime Minister, Boris Johnson, was ‘mandating’ that ‘everyone’ in Britain ‘get rid of their gas heaters’ and buy heat pumps. 
This was a clear statement of fact about then current UK government policy. 
Was the factual material presented accurately?
The ACMA does not agree with the Licensee that the statement referred to future government policy or to future actions required of UK citizens. The currency of the information provided by the host was underscored by the use of additional phrases such as ‘is mandating’, ‘as he huddles under the doona’ and ‘not a single one of his own 31 cabinet ministers actually owns one’.
The UK government’s ‘Heat and Buildings Strategy’, released in October 2021, stated:
Signalling our intention to phase out the installation of new natural gas boilers from 2035: Given the lifetime of a natural gas boiler is around 15 years, in order to reach Net Zero in a cost-effective consumer-friendly way, we aim to phase out the installation of new natural gas boilers beyond 2035, once costs of low-carbon alternatives have come down. No-one will be forced to remove their existing boilers. Instead, we will grow the market for heat pumps through incentivising early adopters through Boiler Upgrade Scheme grants, proposing introduction of a market-based regulation on manufacturers similar to that which has been successful in growing the market for electric vehicles, and phasing out the installation of the dirtiest and most expensive fossil fuel systems and deployment in new buildings.
This strategy statement indicates that a policy to replace gas heaters with heat pumps is not intended to commence until after 2035 and will not include forced replacement of existing equipment. 
Therefore, the ACMA considers that the statement broadcast, which conveyed that UK homeowners were currently being forced to replace their existing heating equipment with expensive heat pumps, was inaccurate.
Accordingly, the ACMA finds that in broadcasting the statement, the Licensee breached subparagraph 2.2(a)(i) of the Codes.
Broadcast 7 November 2021
[bookmark: _Hlk109207632]Outsiders Weather and the Sceptics Ice-Age Watch – Japanese temperature data
At the beginning of the segment the host referred to data that was compiled on the […] website that he said was mostly sourced from the ‘Japan Meteorological Agency and the European Institute for Climate and Energy’. The host stated:
[bookmark: _Hlk112670616][bookmark: _Hlk115265442]Clearly if the planet was warming to the dire extent that we are being told, it would show up in the data, wouldn’t it? […] In Tokyo where the October 2021 mean temperature data shows no warming in 30 years. Over the past 30 years, October temperature in Tokyo has been declining moderately. Not surprisingly this follows on from September where Tokyo’s mean temperature was 22.3C, the coolest recorded in over 30 years. Further south Osaka has seen September mean temperatures cooling modestly since 1994. In Sapporo, home of the famous beer, according to this particular chart, there has been no warming in Sapporo in October in 30 years. 
The complaint to the Licensee was:
The segment presented various charts which it cited as evidence that the climate was not warming. 
[…]
According to the segment, these charts were ultimately sourced from the Japan Meteorological Agency (JMA) and the European Institute for Climate and Energy (EIKE). However, […], these datasets were cherry-picked to create the impression that warming is not occurring. This was achieved by picking very specific categories of data across short [sic]. However, when the data is presented in full context, the warming trend is clear.
According to the JMA’s latest Climate Change Monitoring Report (CCMR), published in July 2021, it was “virtually certain” that global average temperatures have been rising at statistically significant rates at a confidence level of 99 per cent. This report further concluded that “these long-term trends in annual average temperatures can be largely attributed to global warming caused by increased concentrations of greenhouse gases such as CO2”.
[…]
The complaint submitted to the ACMA stated: 
The broadcaster failed to present factual material accurately by claiming climate observations from the Japanese Meteorological Association contradicted the global warming trend anticipated by scientists.
The Licensee responded to the complainant:
[…] the website does not present information as definitive or beyond question. Rather, it presents the sceptical viewpoint, its motto being “Not here to worship what is known but to question it.”. It is compiled by […] who are not held out as experts in analysing climate data but, rather, were credited with “compiling information and charts”. Your letter refers to information and articles in support of your contention that “global average temperatures have been rising at statistically significant rates”. The segment does not seek to prove or disprove your contention, but only to present a range of climate data in order to query whether “the planet was warming to the dire extent that we are being told”. The data presented and [the host’s] summaries of it are entirely accurate and not misleading.
The Licensee submitted to the ACMA:
The segment then proceeds to show a series of graphs which […] are originally sourced from government organisations such as the JMA. [The host’s] comments about the information conveyed in the graphs is accurate and not misleading on any view.
What was the meaning conveyed by the broadcast material?
In this extended set of statements, the host responded to the hypothesis he put in his introductory rhetorical question, ‘if the planet was warming to the dire extent that we are being told, it would show up in the data, wouldn’t it?’. The sequence of statements that then followed, concerning information and charts ‘most of which are sourced from the Japanese Meteorological Agency’ (JMA) and ‘the European Institute for Climate and Energy’ (EIKE), sought to provide evidence that such ‘warming’ was not showing up in the data. 
The complainant stated:
The segment’s logic is clear: if the climate were warming consistent with scientific expectations, it would show up in the data; the Japan Meteorological Agency’s data contradicts these predictions; therefore, the research conducted by JMA contradicts scientific expectations of global warming.
The Licensee submitted;
The statement complained of does not convey to viewers either expressly or by implication that climate observations from the Japanese Meteorological Agency (JMA) contradicted the global warming trend anticipated by scientists.
[...]
The segment does not claim that the JMA information “contradict[s] the global warming trend anticipated by scientists” but instead merely suggests to viewers that they take into account the NoTricks Zone’s motto and adopt a sceptical approach when considering what is “known”. [The host] proceeds to report the weather in specific locations over specific periods of time, as supported by the data, and at no point suggests that any conclusion should be drawn about that data.
The ACMA does not agree with the Licensee’s submission. The statements by the host are clear in their communication that the data shows ‘no warming’ or ‘cooling’, in contradiction of what ‘we are being told’. The ACMA concurs in the complainant’s description of the meaning conveyed to the ordinary reasonable viewer, that is, that the data presented did not provide evidence that global warming was occurring as predicted.
Accuracy assessment
Was the broadcast material news content?
The presentation in question consisted of temperature analysis derived from the JMA and the German weather service Deutscher Wetterdienst (DWD) for the months of September and October for a period of 25 to 30 years, through to 2020 and 2021. As the broadcast took place in early November 2021, the data that it referred to included the most recent data available, and in that sense was current analysis, drawn from articles posted on the […] website on 1 October and 2 November 2021[footnoteRef:6] and reported on by the program.      [6:  See https://notrickszone.com/2021/10/01/tokyos-coolest-september-in-over-30-years-hachijojima-no-warming-in-107-years-latest-forecast-sharp-la-nina/ and https://notrickszone.com/2021/11/02/cop-26-tokyo-hasnt-seen-any-warming-in-october-in-30-years-no-october-warming-in-sapporo-either/, accessed 24 August 2022.] 

The ACMA therefore considers that the content was news content, being content that reported on recent temperature data and recently released climate analysis.
Was the broadcast material factual in character?
The information provided in the statements in response to the opening rhetorical question was presented in graphical form. The ACMA’s assessment is of the presentation of that graphical data. 
Each graph illustrated individual data points and trend lines for temperature readings, in Tokyo, Osaka and Sapporo, respectively. 
The temperature data points and trend lines were specific, unequivocal, and capable of independent verification and were, therefore, factual in character.
Was the factual material presented accurately?
The graphs the host referred to were sourced from the notrickszone.com website, as cited in the introduction by the host, and ultimately from JMA and DWD data. The host acknowledged the JMA as a source but not the DWD, referring instead to the EIKE (which had published the Sapporo graph[footnoteRef:7] prior to its use by notrickzone.com).  [7:  See https://eike-klima-energie.eu/2021/11/01/oktober-2021-laut-dwd-trocken-und-ueberdurchschnittlich-sonnig/, accessed 24 August 2022.] 

The ACMA has located each of the graphs on notrickszone.com and can confirm that visually their presentation in the broadcast appeared to accurately reflect how the graphs were presented on the website. 
However, in presenting information sourced from identified third parties – in this case, the JMA and the DWD – there is also an obligation on licensees to present that source data accurately. It is not enough for licensees to solely rely on intermediaries when the ultimate source can be interrogated. 
The ACMA has checked the JMA’s website and found that the original annual data points for Tokyo[footnoteRef:8] and Osaka[footnoteRef:9] appear to have been accurately represented on the relevant graphs used in the broadcast. [8:  See https://www.data.jma.go.jp/obd/stats/etrn/view/monthly_s3_en.php?block_no=47662&view=1, accessed 19 July 2022. ]  [9:  See https://www.data.jma.go.jp/obd/stats/etrn/view/monthly_s3_en.php?block_no=47772&view=1, accessed 19 July 2022. ] 

The ACMA was unable to access the source data that was cited as underpinning the Sapporo graph (from the DWD’s Climate Data Centre). However, the ACMA notes that corresponding Sapporo temperature data was also collected by the JMA and the data presented in this graph accurately reflects the relevant Sapporo temperature data collected by the JMA.[footnoteRef:10] [10:  See https://www.data.jma.go.jp/obd/stats/etrn/view/monthly_s3_en.php?block_no=47412&view=1, accessed 19 July 2022.] 

Accordingly, the ACMA considers the temperature data for the three locations in Japan was presented accurately.
[bookmark: _Hlk116915522]The four temperature graphs broadcast also included what appeared to be lines-of-best-fit on each graph, a very common statistical method for approximating a linear trend, although it is not usually best research practice to use linear trend modelling when relying on such small datasets.[footnoteRef:11] In this case, the line was used to represent the trend of mean monthly temperatures at the location in question. A line decreasing left-to-right (i.e. over time) would indicate a decreasing monthly mean, while a line sloping upwards, left-to-right, would indicate an increasing monthly mean.  [11:  See ‘Big Trouble in Little Data’ at https://towardsdatascience.com/big-trouble-in-little-data-7a1b02bfdc39 and ‘Is a Small Dataset Risky’ at https://towardsdatascience.com/is-a-small-dataset-risky-b664b8569a21, accessed 19 October 2022.] 

These trend lines – which form the basis of the host’s commentary – did not appear to have been sourced from either the JMA or the DWD/CDC. They appear to have been inserted by authors at NoTricksZone.com and the EIKE. However, their reproduction in the broadcast appears to accurately reflect the appearance of the graphs on the relevant websites.
While the ACMA has found the graphical data was presented accurately, the ACMA considers that it was misleading to audiences to set up a hypothesis and then present only the subset of available data that supported the view that the host wanted the audience to form. This is considered further below under the assessment of whether material was presented fairly.
Fairness assessment
Was the broadcast material presented fairly?
An ordinary meaning of ‘fair’ is to be free from injustice, in the sense that to be just is to be ‘agreeable to truth’.[footnoteRef:12] In this instance, that can be understood to mean presented in accordance with the nature of the original temperature data: that is, that the data was not misrepresented. [12:  See https://www.macquariedictionary.com.au/, accessed 20 July 2022.] 

As with accuracy, when presenting data sourced from identified third parties – in this case, the JMA and the DWD/CDC – there is an obligation on licensees to present that data fairly. This is particularly important in this case, given that the conclusions presented relied for their strength, in a large part, on the institutional credibility of these two publicly-funded meteorological agencies.
[bookmark: _Hlk113375162]The complainant expressed a concern that the Licensee had misrepresented the viewpoint of the JMA by claiming its research ‘contradicted the global warming trend anticipated by scientists’. In raising the allegation, the complainant has pointed to the JMA’s own ‘Climate Change Monitoring Report 2020’ (the JMA report) published in July 2021. The JMA report states:
The Japan Meteorological Agency (JMA) has published annual reports under the title of Climate Change Monitoring Report since 1996 to provide up-to-date information on climate change in Japan and around the world based on the outcomes of its observations and its monitoring of the atmosphere and oceans. […]
This report is intended to raise awareness of climate change, and is expected to be particularly useful to related organizations and stakeholders worldwide in their responses to climate change.[footnoteRef:13] [13:   See https://www.jma.go.jp/jma/en/NMHS/ccmr/ccmr2020.pdf, preface, accessed 26 August 2022.] 

The segment did not misrepresent JMA research but presented an independent analysis of a subset of JMA temperature data. The ACMA considers it is a prerogative of licensees to present interpretations of third-party data in ways that do not accord with the third party’s own interpretations. However, in presenting independent conclusions as part of a news report, it is incumbent upon a licensee to do so in a fair manner. 
As noted above, there are analytic vulnerabilities inherent in line-of-best-fit representations of trends in small datasets of approximately 30 data points. The ACMA considers that the JMA data was not presented in a fair manner because the Licensee did not inform the audience of those vulnerabilities nor that the Licensee’s conclusions differed significantly from those of the JMA.  There was also a lack of transparency in the use of small subsets of temperature data to support the host’s hypothesis.
The Licensee further submitted:
There was no need for the host to go further and qualify his views by engaging in a discussion of the “vulnerability” or “transparency” of the data as that is a matter of opinion not held by the host, but by others. In circumstances where the host tests a hypothesis by reference to a clearly defined and accurate data set, his conclusions cannot be rendered “unfair” by reason of the fact that other data sets are available. Otherwise, it becomes impossible for the host to know what facts he is allowed to state and base an opinion on before the opinion can be considered “fair” - is the requirement to look at 100 years of data? Or 1000 years of data? Or some other data set which supports a different conclusion altogether?
Neither the vulnerabilities of producing trend lines from small datasets nor the transparency issues regarding the availability of a much larger set of data are opinions held by others. They are objective features of the information as it was presented in the broadcast. It was not the opinions or the conclusions of the hosts that were rendered as unfair but the presentation of those conclusions. This presentation neglected to inform the audience about the weaknesses in the analysis, the divergence between the host’s conclusions and those of the JMA about the same phenomena, and the availability of over 100 more years of temperature data (from the same source) from which a more robust trend line might have been derived. 
Accordingly, the ACMA finds that, by presenting temperature data from Tokyo, Osaka and Sapporo in an unfair manner in the broadcast of ‘Outsiders Weather and the Sceptics Ice-Age Watch’ on 7 November 2021, the Licensee breached subparagraph 2.2(a)(i) of the Codes.
Broadcast 5 December 2021
Outsiders News – ‘there’s never been so much coral’
At the beginning of a segment introduced as Outsiders News, the host stated:
The coral reefs are looking fantastic. They’ve done a report. The Australian Maritime Institute [sic] has done a report. They’ve come out and said there’s never been so much coral. [Mr R’s] out there saying, ‘I’ve been telling you this, it’s great news, great coral …’
The complaint to the Licensee was:
The program claimed the Australian Institute of Marine Science had produced a report finding “there’s never been so much coral” on the Great Barrier Reef. This is false. The report stated:
While there have been hard coral cover increases across all three regions over recent years, the Northern and Southern GBR are still below the highest recorded coral cover in the 1980s, and preliminary analyses have documented shifts in the dominant corals on some reefs. (emphasis added)
The complaint submitted to the ACMA stated: 
The broadcaster failed to present factual material accurately by claiming the Australian Institute of Marine Science had produced a report which found ‘there has never been so much coral’ on the Great Barrier Reef.
[…]
The broadcaster failed to ensure that the Australian Institute of Marine Science’s view was not misrepresented by deliberately ignoring its concerns about the temporary nature of the reef’s ‘recovery window’ and the continuing risk of climate change.
The Licensee responded to the complainant:
The AIMS report shows that each major region of the Great Barrier Reef has experienced increases in average hard coral cover in recent years, and that current levels are close to historical peak coral coverage levels (at least since reporting began in the 1980s). In circumstances where peak coverage has only ever reached 30% or so, it is not unreasonable to claim that “there's never been so much coral” when compared to historic levels. [The host] also refers to the commentary of [Mr R] who, in referring to the AIMS report, wrote that “For all three major regions of the reef, once data uncertainties are considered, there has never been more coral since records began in the mid-1980s”.[…] The factual content that is presented during the hosts’ discussion is correct and based on data contained in the AIMS report itself, and no third party viewpoints were presented, let alone misrepresented.
The Licensee’s submission to the ACMA made similar points. 
What was the meaning conveyed by the broadcast material?
The Licensee has indicated that the host was referring to a report released by the Australian Institute of Marine Science (AIMS). The Licensee has confirmed the report the host was referring to – ‘Long-Term Monitoring Program - Annual Summary Report on Coral Reef Condition for 2020/21’ – was released in July 2021.
The meaning conveyed was that AIMS had found that the Great Barrier Reef (GBR) had more coral coverage than at any time previously. The ACMA does not agree with the Licensee’s response to the complainant that the meaning was that coral coverage was ‘close to historical peak coral coverage’.
The Licensee further submitted that the ‘exaggerated nature’ of the reference to the AIMS (‘they’ve come out and said there’s never been so much coral’) should be understood within the context of a segment that also employed ‘hyperbole and light-hearted criticisms’ of media ‘competitors’. This submission appears to imply that the statement about what the AIMS had said in its report was not meant to be understood literally but just as one of a number of exaggerations.
The ACMA does not agree with this submission and considers that the statement conveyed exactly what the words indicated – that the AIMS had said in its report that coral on the GBR had never previously been so abundant.  
A meaning also conveyed was that [Mr R] believed his previous comments regarding the GBR had been justified and that he considered the coral growth reported by AIMS to be ‘great news’.
The Licensee further submitted:
As the hosts note, [Mr R] chose to describe the AIMS report as finding there was “great news, great coral”. The ordinary reasonable viewer would therefore be properly and accurately informed by the segment that AIMS had published a report on the state of coral levels on the Great Barrier Reef which the hosts and [Mr R] considered to be very positive.
The ACMA agrees that [Mr R]’s reaction to the AIMS report was conveyed through the segment to be a positive one. However, an accurate description of [Mr R]’s reaction to the AIMS report does not exclude the possibility that the segment could also have inaccurately conveyed the meaning of what the AIMS report had said. 
[bookmark: _Hlk120605640]The ACMA considers that the segment focused on the AIMS report and its ‘great news’ for the GBR and that this was the central meaning conveyed to the ordinary reasonable viewer, more so than the subsidiary points about [Mr R] or other media outlets.
Was the broadcast material news content?
The information was broadcast as part of a segment titled ‘Outsiders’ News’ and referred to a recent publication by the AIMS.
The ACMA considers the broadcast content was news content for the purposes of the Codes.
Accuracy assessment
Was the broadcast material factual in character?
Information published in the report is specific, unequivocal and capable of independent verification. The broadcast content was therefore, factual in character.
Was the factual material presented accurately?
The ACMA has confirmed the complainant’s assertion that the AIMS report included the following statement:
While there have been hard coral cover increases across all three regions over recent years, the Northern and Southern GBR are still below the highest recorded coral cover in the 1980s, and preliminary analyses have documented shifts in the dominant corals on some reefs.[footnoteRef:14] [14:  See https://www.aims.gov.au/sites/default/files/2021-07/AIMS%20Long%20Term%20Monitoring%20Program%20Annual%20Summary%20Report%20on%20Coral%20Reef%20Condition%20%28GBR%29%202020-2021_July2021.pdf, (p12), accessed 14 June 2022.] 

The AIMS report also includes three graphs corresponding to each of three sectors of the GBR – Southern, Central and Northern.[footnoteRef:15]  Each indicates that hard coral cover in 2021 was lower than at least one other occasion since the mid-1980s, and in the case of the Southern GBR, below multiple previous peaks. [15:  See https://www.aims.gov.au/sites/default/files/2021-07/AIMS%20Long%20Term%20Monitoring%20Program%20Annual%20Summary%20Report%20on%20Coral%20Reef%20Condition%20%28GBR%29%202020-2021_July2021.pdf, (p 9), accessed 14 June 2022.] 

The Licensee has submitted that [Mr R]: 
[…] who, in referring to the AIMS report, wrote that “For all three major regions of the reef, once data uncertainties are considered, there has never been more coral since records began in the mid-1980s.[footnoteRef:16] [16:  Source cited by the Licensee as [...], accessed 9 August 2022.] 

Although [Mr R] may have written about his interpretation of what the AIMS report indicated about coral growth,  the broadcast statement being assessed was not about the extent of coral growth on the GBR but what the AIMS report had said about the coral growth. The AIMS report itself, rather than commentary associated with it, was the appropriate source for statements about what it contained.
As the statement: 
… they’ve done a report. The Australian Maritime Institute [sic] has done a report. They’ve come out and said there’s never been so much coral 
was inaccurate, the ACMA finds that in broadcasting the statement the Licensee breached subparagraph 2.2(a)(i) of the Codes.
Outsiders News – fair representation of AIMS report
Referring to the statements examined in the preceding section, the complaint to the Licensee was:
These statements were designed to cause the viewer to believe that the reef was not under threat. In fact, the report attributed the recent regrowth to a “low disturbance year” following seven years of “widespread disturbances”. This recovery phase may well be temporary, and its prolongation hinges on other factors, including action to restrain climate change. […]
The program’s failure to include this essential context constitutes a misrepresentation of the AIMS report […]
The complaint submitted to the ACMA stated: 
The broadcaster failed to ensure the Australian Institute of Marine Science’s view was not misrepresented by deliberately ignoring its concerns about the temporary nature of the reef’s “recovery window” and the continuing risk of climate change.
The Licensee responded to the complainant:
The factual content that is presented during the hosts’ discussion is correct and based on data contained in the AIMS report itself, and no third party viewpoints were presented, let alone misrepresented.
The ACMA found in the preceding analysis that the relevant statement in the Outsiders News segment constituted news content for the purposes of the Codes. 
The question for the ACMA with respect to this aspect of the complaint is whether the program’s presentation of the AIMS report was done fairly. 
Fairness assessment
As with the assessment presented concerning the broadcast of 7 November 2021, fairness can be understood to mean presented in accordance with the original information or material. In this instance, that means that the AIMS report was not misrepresented.
The summary on page 1 of the AIMS report states:
Hard coral cover increased across all three regions (Northern, Central and Southern) in the last two years, and most reefs surveyed had moderate or high coral cover.
After a decade of cumulative disturbances, the Great Barrier Reef (GBR) has experienced a low disturbance year in 2021. There was no prolonged heat stress or any cyclones of note, and decreased numbers of crown-of-thorns starfish outbreaks across much of the GBR. Results from 2021 revealed minimal loss of coral from the 2020 coral bleaching event, as only a few survey reefs experienced heat stress during 2020 above the threshold at which coral mortality is expected.
While there has been recovery of hard coral cover, this was driven by fast-growing Acropora corals which are vulnerable to the common disturbances affecting the GBR. Surveys also recorded shifts in coral communities on some outer reefs in the Northern and Central GBR following the 2016/17 mass coral bleaching events.
The GBR remains exposed to the predicted consequences of climate change, including more severe cyclones and more frequent and intense heatwaves. The observed recovery has been seen previously and can be reversed in a short period of time.
The Licensee submitted to the ACMA:
The segment presents AIMS’ factual findings, rather than additional commentary and longer term predictions made by AIMS in the survey. To the extent that AIMS expresses a viewpoint as to the results of the current survey, then it is presented accurately in the segment. 
[…]
The additional viewpoint of AIMS as to the long-term effects of climate change was not referred to in the segment as it was not directly relevant to the discussion as to whether the Great Barrier Reef was in a better condition than what had been portrayed by some mainstream media outlets in recent years, and the hosts’ opinion that mainstream media has a tendency to focus on negative reports about the coral reef and does not give sufficient attention to positive news. 
The essence of [the] complaint is that certain matters in the AIMS survey were not covered in the segment. However, this does not form the proper basis for a complaint or a breach of the Code.
The ACMA’s finding in the preceding section was that the results of the current survey were not presented accurately. 
The ACMA accepts that it is an editorial decision for the Licensee to determine which aspects of an issue to cover and the ACMA would not necessarily have concerns under paragraph 2.2(a)(i) if it were merely the case that complex matters were not covered comprehensively. 
However, the ACMA may have concerns if the result of the editorial process is to omit significant information so as to create a different impression about a matter than might be formed if the omitted information were provided. These are circumstances in which it might legitimately be asked whether a presentation unfairly represented a matter or a view, and whether a misleading or false impression was conveyed to viewers as a result.
In this instance, the credibility of the AIMS was central to the strength of the message conveyed in the segment. The inaccurate use of GBR survey results drawn from a prestigious institution undermined the notion that the GBR is at risk, which AIMS clearly stated in its report to be the case. In summary, the segment was conveying to the ordinary reasonable viewer that a prestigious public education organisation had found that coral growth on the GBR has never been healthier, contrary to all those (including other media organisations) who persisted in arguing that the GBR was in a fatal decline and had been ‘dying for decades’.
But the AIMS report did not make that finding. Although the AIMS report did find that coral coverage had increased in the most recent survey period, and that the reef had not suffered as severely as had been previously thought, the report nevertheless found that the recovery was fragile and at risk and that the longer-term prognosis was uncertain.
None of this important context was provided. A viewer would be left with the idea that the AIMS report had demonstrated that the proposition that reef health was at serious risk was a false proposition. 
This would be a false impression about the AIMS report, which was the subject of the news item. The ACMA considers therefore, that the broadcast misrepresented the AIMS report and, as a consequence, did not present its news about the report in a fair way.
Accordingly, the ACMA finds that in broadcasting the item on the AIMS report in Outsiders News, the licensee breached subparagraph 2.2(a)(i) of the Codes.


Attachment A
Complaint 
Complaint to the Licensee dated 7 October 2021:
Re: “Outsiders’ Weather & Sceptics’ Ice Age Watch”, 3 October 2021
[…] 
The segment claimed that ice cores harvested at Vostok, Antarctica, demonstrated that higher temperatures frequently preceded higher carbon dioxide concentrations in pre-industrial times. Therefore, the segment claimed, “clearly the temperature drives carbon dioxide, not the other way around” and “if global warming comes before carbon dioxide increases, then reducing carbon dioxide to net-zero is as pointless as it is laughable”.
[…]
This fallacious argument is frequently deployed by deniers of anthropogenic climate change in the post-industrial era. It has also been debunked time and again by climate scientists and science journalists. I attach the following articles addressing this argument:
I attach the following articles addressing this argument:
- […], ‘What does the lag of CO2 behind temperature in ice cores tell us about global warming?’ Real Climate, 3 December 2004
- […], ‘Climate myths: Ice cores show CO2 increases lag behind temperature rises, disproving the link to global warming’, New Scientist, 16 May 2007
- […], ‘The Vostok Ice Core’, Pennsylvania State University College of Earth and Mineral Sciences, 2004
- […], ‘The lag between temperature and CO2. (Gore’s got it right.)’, Real Climate, 27 April 2007
- […], ‘Paleoclimate from ice cores’, Geosciences, March 2006
Further, as an alternative to mainstream meteorology, the segment recommended farmers consult a website that purports to use astronomical observation and “the secret vibrations to planetary movements” to predict coming droughts and floods. The dubiousness of using space weather to predict the weather on earth has also been addressed by peak scientific bodies (for example, in the attached article by [Mr T] of the Bureau of Meteorology). A responsible broadcast would not have presented such claims without, at the very least, warning of these scientific shortcomings.
[…]
Complaint to the Licensee dated 27 October 2021:
Re: “Outsiders’ Weather & Sceptics’ Ice Age Watch”, 24 October 2021 
[…] 
The segment also claimed that the UK Prime Minister is “mandating that everyone in Britain get rid of their perfectly good gas heaters and replace them with desperately inefficient eco heat-pumps”.
This is false. There is no such mandate. The UK Government is merely offering grants of £5000 for up to 90,000 applicants to subsidise the replacement of gas boilers with heat pumps. As The Chronicle reports in the attached article, “while homeowners will be encouraged to switch to a heat pump when their boiler needs replacing, there is no requirement to remove boilers that are still working”.
[…]
Complaint to the Licensee dated 9 November 2021:
Re: “Outsiders’ Weather & Sceptics’ Ice Age Watch”, [7 November] 2021
[…]
The segment presented various charts which it cited as evidence that the climate was not warming. 
[…] 
According to the segment, these charts were ultimately sourced from the Japan Meteorological Agency (JMA) and the European Institute for Climate and Energy (EIKE). However, as is often the case on Sky News, these datasets were cherry-picked to create the impression that warming is not occurring. This was achieved by picking very specific categories of data across short. However, when the data is presented in full context, the warming trend is clear.
According to the JMA’s latest Climate Change Monitoring Report (CCMR), published in July 2021, it was “virtually certain” that global average temperatures have been rising at statistically significant rates at a confidence level of 99 per cent. This report further concluded that “these long-term trends in annual average temperatures can be largely attributed to global warming caused by increased concentrations of greenhouse gases such as CO2”. I attach the JMA report for your convenience. 
[…]
Complaint to the Licensee dated 7 December 2021:
Re: “Outsiders”, 5 December 2021
[…]
The Great Barrier Reef
The program claimed the Australian Institute of Marine Science had produced a report finding “there’s never been so much coral” on the Great Barrier Reef.
This is false. The report stated:
While there have been hard coral cover increases across all three regions over recent years, the Northern and Southern GBR are still below the highest recorded coral cover in the 1980s, and preliminary analyses have documented shifts in the dominant corals on some reefs. (emphasis added)
[…]
These statements were designed to cause the viewer to believe that the reef was not under threat. In fact, the report attributed the recent regrowth to a “low disturbance year” following seven years of “widespread disturbances”. This recovery phase may well be temporary, and its prolongation hinges on other factors, including action to restrain climate change. It stated:
The prognosis for the future disturbance regime under climate change is one of increasingly frequent and longer lasting marine heatwaves and a greater proportion of severe tropical cyclones. Mitigation of these climatic threats requires immediate global action on climate change…
The predicted consequences of climate change, which include more frequent and intense mass coral bleaching events, are now a contemporary reality. Simultaneously, chronic stressors such as high turbidity, increasing ocean temperatures and changing ocean chemistry can all negatively affect recovery rates, while more frequent acute disturbances mean that the intervals for recovery are becoming shorter…
The observed recovery has been seen previously and can be reversed in a short amount of time [https://www.aims.gov.au/reef-monitoring/gbr-condition-summary-2020-2021].
The program’s failure to include this essential context constitutes a misrepresentation of the AIMS report, in defiance of the broadcaster’s own commitment to “present factual material accurately and ensure viewpoints included in the program are not misrepresented”.
[…]
Complaint to the ACMA dated 22 March 2022:
Re: Sky News ‘Outsiders Weather and the Sceptics’ Ice Age Watch’

Following these four events, my office started monitoring a regular scripted segment, the Outsiders Weather and the Sceptics’ Ice Age Watch, and documenting the most readily apparent breaches of its relevant Codes of Practice each week. Over 10 weeks, we documented the appended 80 suspected breaches – about one per minute – and this would not be an exhaustive list. […] These breaches cannot be explained away as the ordinary mistakes of live television since Sky News itself says each segment was “researched and fact-checked well in advance of broadcast”.
These incidents document how Sky News contorts and misrepresents the conclusions of actual science while presenting baseless conspiracy theories pulled from the darkest corners of the internet as “scientific”. […].
Climate data is frequently misrepresented, either by drawing false conclusions about its meaning, or through deceptive cherry-picking of data to create the impression that the earth may be cooling rather than warming. Short-term variations in weather – such as a cold snap in Europe or snowfall in China – are said, falsely, to dispute long-term climate forecasts.
In accordance with your processes, we have put these alleged breaches to Sky News and its regional broadcast partners for their response prior to seeking formal adjudication from you. Sky News’s defences to these alleged breaches defy logic. They claim the segment can be “fact-checked” but its claims are “not to be taken as … factual”. When their statements are discredited, they defend it as opinion. When such opinions are indefensible, they claim it is elaborate satire. Alternatively, they claim not to be making any statement at all but merely posing questions that might “encourage the audience to wonder”. This correspondence is attached.
Most disturbingly, they claim an exemption from the Codes of Practice by arguing no “reasonable person” would expect Sky News content to be factual anyway – a troubling echo of the legal argument that Fox News deploys in the United States [https://thewest.com.au/news/weather/coral-rubble-a-threat-after-mass-bleaching-c-4782053]. Sky News doesn’t just want to be exempt from professional ethical standards in practice, but in theory as well.
ACMA’s failure to enforce the Codes of Practice has serious consequences for media adjudications […]
The Codes of Practice speak to common-sense values such as: presenting factual material accurately, and ensuring viewpoints are not misrepresented. These values have not been imposed on Sky News or its free-to-air broadcast partners, WIN Television and SCA, by outsiders; these are the standards that the industry itself has developed and enshrined as the bare minimum requirements for ethical broadcasting in this country. 
[…]
October 3, 2021
[…]
The broadcaster failed to present factual material accurately by claiming
that higher temperatures drive carbon dioxide and not the other way
around.

Carbon dioxide is a greenhouse gas that contributes to global warming.

[…]

The broadcaster failed to present factual material accurately by claiming that reducing global carbon-dioxide emissions to net-zero would have no bearing on global temperatures.
Human-induced greenhouse gas emissions are currently the dominant driver of climate change.
[…]
Sky News’s decision to offer no defence should be regarded as an admission of the breach.

[…]
The broadcaster failed to present factual material accurately by indicating the […] websites and [social media page] could provide reliable weather forecasts. 
[…]
November 7, 2021
[…]
The broadcaster failed to present factual material accurately by claiming climate observations from the Japanese Meteorological Agency contradicted the global warming trend anticipated by scientists.
The segment’s logic is clear: if the climate were warming consistent with scientific expectations, it would show up in the data; the Japan Meteorological Agency’s data contradicts these predictions; therefore, the research conducted by JMA contradicts scientific expectations of global warming. In reality, the JMA says its data shows a warming trend of 1.26C/century for Japan, and it is virtually certain that the global average surface temperature has risen at a rate of 0.75C per century (statistically significant at a confidence level of 99%). “These long-term trends in annual average temperatures can be largely attributed to global warming caused by increased concentrations of greenhouse gases such as CO2,” the JMA says.
[…]
The broadcaster failed to present factual material accurately by claiming Japanese Meteorological Agency data showed a cooling temperature trend for Osaka, […] showed a declining temperature trend for Tokyo [and] showed no warming for Sapporo.
[…]
Climate scientists’ models do not depend on unremitting warming at each point of a timescale, but a trend of warming over time. What Sky News identifies as “cooling” that supposedly contradicts “warming to the dire extent that we are being told” is in fact a carefully manipulated dataset that depends on looking at narrow locations, in specific months over short stretches of time. When presented in their full context, these data do not reflect a cooling trend but continued warming consistent with the science. The broadcaster has breached its own professional standard of factual accuracy that it has agreed to uphold.
[…]
December 5, 2021
[…]
Sky News failed to present factual material accurately by claiming the Australian Institute of Marine Science had produced a report which found “there has never been so much coral” on the Great Barrier Reef.
[…]
The accuracy of the statement “there has never been so much coral” can been tested by the very report to which the broadcast refers. As the report says, “sustained recovery of the GBR back to historical high coral cover requires the next few years to be disturbance free to allow corals to continue to grow and increase their populations.”. It is especially peculiar that this program – which delights in taunting others for expedient contortions of the English language – would attempt to redefine “never” to mean something other than “not ever”.
[…]
The broadcaster failed to ensure the Australian Institute of Marine Science’s view was not misrepresented by deliberately ignoring its concerns about the temporary nature of the reef’s “recovery window” and the continuing risk of climate change.
[…]
Statements from the report that were conveniently ignored include:
· “In periods free from acute disturbances, most GBR coral reefs demonstrate resilience through the ability to begin recovery. However, the reefs of the GBR continue to be exposed to cumulative stressors, and the prognosis for the future disturbance regime is one of increased and longer lasting marine heatwaves and a greater proportion of severe tropical cyclones.”
· “The majority of recovery was driven by increases in the fast-growing Acropora corals... However, the fast growth comes at a cost, the skeleton is less dense than other slower growing corals, making them particularly susceptible to wave damage, like that generated by strong winds and tropical cyclones. They are also highly susceptible to coral bleaching and are the preferred prey for crown-of-thorns starfish. This means that large increases in hard coral cover can quickly be negated by disturbances on reefs where Acropora predominate.”
· “In the austral summer of 2020, the Great Barrier Reef was subjected to accumulated heat stress to the level at which mass coral bleaching occurred across much of the GBR. This included the Southern GBR which had escaped bleaching in the 2016 and 2017 events. The third such event in five years is a sign that the Great Barrier Reef is already experiencing the consequences of climate change.”
· “The predicted consequences of climate change, which include more frequent and intense mass coral bleaching events, are now a contemporary reality. Simultaneously, chronic stressors such as high turbidity, increasing ocean temperatures and changing ocean chemistry can all negatively affect recovery rates, while more frequent acute disturbances mean that the intervals for recovery are becoming shorter.”
· “The prognosis for the future disturbance regime under climate change is one of increasingly frequent and longer lasting marine heatwaves and a greater proportion of severe tropical cyclones. Mitigation of these climatic threats requires immediate global action on climate change.”
Sky News did not need to quote all of this, but it should have cited some of it to avoid AIMS’s viewpoint being misrepresented. Instead, this report was selectively misrepresented to confirm their preconceived conclusion that concerns about the reef’s welfare are misguided.
[…]

Attachment B

[image: ]
Error! Reference source not found.


[image: acma.gov.au]
2


ACMA Investigation report—Outsiders broadcast on Sky News Australia on 3 October 2021, 24 October 2021, 7 November 2021 and 5 December 2021	Page 33 of 44


Licensee’s response and submissions
Licensee response to the complainant dated 14 December 2021:
[…]
Sky News is produced and operated by Australian News Channel Pty Ltd (ANC).
At the outset, ANC wishes to thank you for taking the time to write and express your concerns about our programming. ANC assures you that we value and respect all feedback and complaints in relation to its programs and aims to address them adequately.
ANC prides itself on being able to present a variety of views on matters of public interest to its audience through its commentators. ANC’s commentators are encouraged to provide their own opinions on such matters. ANC understands that there is a great deal of public concern about certain matters, including the COVID-19 pandemic and climate change, and how the response of government to these matters is unfolding in Australia. In such circumstances, ANC takes its responsibilities as a news and current affairs provider extremely seriously. ANC undertakes to provide its viewers with accurate information as a basis for any opinions that may be expressed by its commentators. ANC also values the importance of freedom of information, opinion and expression as the foundation of Australia’s democratic society.
Daytime programming on Sky News is mostly comprised of news reporting with a focus on breaking news and political stories. In the evenings, Sky News runs a number of opinion programs including those hosted by well-known personalities. Given the content and style of those evening commentary programs, viewers appreciate that they are being presented with a range of views, including those of the program host, on a number of news related topics and themes, rather than impartial news reporting. ANC notes that your complaints relate entirely to a number of commentary programs and not to any news reports.
[…]
2. Outsiders’ Weather & Sceptics Ice Age Watch
ANC acknowledges your complaints concerning a recurring segment on Outsiders called “Outsiders’ Weather & Sceptics Ice Age Watch” hosted by […] and, specifically, your various complaints that certain segments breach the accuracy and fairness provisions of the Subscription Code.
Each of your letters alleges that the segments in question conflate weather with climate and that the weather-related matter is subsequently relied on as evidence that global warming is not occurring, in addition to questioning the accuracy of various climate change-related reporting. As such, ANC intends to address your complaints as a whole.
To properly understand the comments made in Outsiders’ Weather & Sceptics Ice Age Watch, it is important to understand the context in which they are made, which will be obvious to any viewer of the program in general and the segment in particular. Outsiders’ Weather & Sceptics Ice Age Watch and Outsiders as a whole, as the names each suggest, provide commentary on the news from a sceptic’s point of view. Outsiders prides itself on its ability to provide intelligent opinions, present unorthodox news items and shed light on alternative perspectives in an entertaining manner. However, unlike the rest of the Outsiders show, Outsiders’ Weather & Sceptics Ice Age Watch is much more light hearted and uses a mixture of humour, satire, factual weather reports and other data to question aspects of the theory of anthropogenic global warming in the post-industrial era.
Acknowledging that the climate change theory is accepted by many scientific and political organisations, the role of Outsiders is to critique the ‘majority view’ and, like any other scientific theory, climate change is and should be subject to critical analysis. Each Outsiders’ Weather & Sceptics Ice Age Watch segment is researched and fact checked well in advance of broadcast and the content is carefully curated to be humorous and flippant whilst keeping in line with the overall themes of the program. In this respect it is important to note that the host of Outsiders’ Weather & Sceptics Ice Age Watch, [the host], does not ever claim that global warming or climate change are in fact not occurring.
[…]
(e) UK policy concerning heat pumps
In the 24 October segment, [the host] describes [UK Government] as “mandating” the British public to replace gas heaters with eco heat pumps. Although the UK policy is to offer subsidies to encourage homeowners to switch to heat pumps, the effect is that heat pumps will be mandated as gas boilers are intended to be phased out and in order for the UK to reach the net zero target the fossil fuel component used for heating will need to be replaced with low-carbon alternatives by 2050.[footnoteRef:17] [17:  Department for Business Energy and Industrial Strategy, ECO3 Impact Assessment. Retrieved on
06/09/19,
https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/749638/ECO_3_Final_Stage_IA__Final.pdf  ] 

[…]
(g) [website] and reproduced charts
The 7 November segment refers to information provided on the website [...]. As [the host] makes clear, the website does not present information as definitive or beyond question. Rather, it presents the sceptical viewpoint, its motto being “Not here to worship what is known, but to question it.” It is compiled by […] who are not held out as experts in analysing climate data but, rather, were credited with “compiling information and charts”. Your letter refers to information and articles in support of your contention that “global average temperatures have been rising at statistically significant rates”. The segment does not seek to prove or disprove your contention, but only to present a range of climate data in order to query whether “the planet was warming to the dire extent that we are being told”. The data presented and [the host’s] summaries of it are entirely accurate and not misleading.
Licensee submission to the ACMA dated 27 July 2022:
[…]
Submissions on compliance with the ASTRA Codes
Sky News (Channel) is produced and operated by the Australian News Channel Pty Ltd (ANC) and is provided to Foxtel, the licensee, for broadcast. As such, we forwarded the details of this investigation to ANC. Attached are the submissions of ANC, which addresses the Programs’ compliance with subclause 2.2.(a) of the ASTRA Codes.
Reliance on subclause 1.2(c) of the ASTRA Codes
In the event the ACMA finds that the broadcast of the Programs on the Channel did not comply with the ASTRA Codes, Foxtel submits that the failure to comply is not a breach of the ASTRA Codes by operation of subclause 1.2(c), which provides that:
Licensees undertake to comply fully with the Codes, but a failure to comply will not be a breach of the Codes if that failure was due to:
(c) an act or default of another person, or an accident or some other cause beyond the Licensee’s control, and the Licensee took reasonable precautions and exercised due diligence to avoid the failure.
In this respect, Foxtel submits that any failure to comply with the ASTRA Codes was due to an act of ANC, that this failure was beyond Foxtel’s control and that Foxtel took reasonable precautions and exercised due diligence to avoid the failure.
ANC supplies the Channel to Foxtel for broadcast on the Foxtel platform under a channel supply agreement (Agreement). ANC operates as an independent and completely separate business from Foxtel. Foxtel has no practical control over the broadcast feed of the Channel, which is distributed by ANC to multiple licensees in Australia, including commercial television broadcasting licensees. 
Foxtel submits that the Channel retained its editorial independence when broadcasting the Programs, with Foxtel having no practical, operational or creative control over the Programs before they went to air. Even if ANC had sought Foxtel’s input with respect to the Programs, they were each broadcast live to air (with a 60 second delay) so it would not have been feasible for Foxtel to review prior to broadcast and therefore was beyond Foxtel’s control.
Foxtel submits that it has taken reasonable precautions and exercised due diligence to avoid a breach of the ASTRA Codes with respect to the broadcast of the Programs. In particular, the Agreement provides that ANC is solely responsible for ensuring that the Channel complies with the ASTRA Codes and all applicable laws including those relating to broadcast, content and advertising contained in the Channel. As noted above, ANC operates independently of Foxtel and is supported by a legal team who have a great deal of experience in relation to the various broadcasting codes, including the ASTRA Codes. In such circumstances, Foxtel submits that it has taken reasonable precautions and exercised due diligence to avoid any failure.
Foxtel is fully committed to ensuring that all programming provided by external suppliers is compliant with all applicable broadcasting laws and regulations and primarily achieves this through the strict contractual provisions outlined above. In a practical sense though, given Foxtel does not create or exercise any control over the content of the programming supplied by ANC, any failure to comply with the ASTRA Codes was beyond Foxtel’s control and Foxtel submits it took all reasonable precautions and exercised due diligence to avoid such a failure.
In conclusion, Foxtel is of the view that the Programs complied with the ASTRA Codes however, if the ACMA finds that the Programs did not comply, Foxtel submits that such failure is not a breach of the ASTRA Codes by operation of subclause 1.2(c).
[…]
1. Outsiders’ Weather & Sceptics Ice Age Watch 
Outsiders’ Weather & Sceptics Ice Age Watch forms part of the Outsiders program. It is important to consider the nature of the Outsiders program and the context within which content comprising the Segments are presented to the program’s audience. 
Outsiders is not a news program, but provides a “no holds barred” commentary on politics and other topical issues. As indicated by their names, Outsiders’ Weather & Sceptics Ice Age Watch and Outsiders News as a whole shed light on alternative perspectives that are “outside” the box and present unorthodox news items that are not necessarily given as much attention by other mainstream media outlets. The hosts are experienced broadcasters who pride themselves on their ability to deliver informed opinions that are insightful and supported by contemporary research where relevant. 
Outsiders’ Weather & Sceptics Ice Age Watch is a satirical segment that mimics the weather report that usually appears at the end of traditional news programs. Unlike most other content on the program, Outsiders’ Weather & Sceptics Ice Age Watch employs a much more entertaining and relaxed style that uses a blend of humour, satire, rock music, factual weather reports and other data to question aspects of the theory of anthropogenic global warming in the post-industrial era. Both regular and first-time viewers of Outsiders’ Weather & Sceptics Ice Age Watch immediately appreciate the satirical tone of the segment. Most segments conclude with a pun or joke. The segments also use “memes” and other “viral” content to poke fun at the issues that are being discussed. The host of the segment, […], frequently uses an exaggerated presentation style to emphasise the satirical nature of the content – for instance, he gesticulates in an animated fashion, and uses different tones of voice to “ham up” his commentary. His humorous and witty language accentuates the satirical character of the segment […]
[…]
The segments are rife with entertaining and parodic content like this which not only determines the tone but also creates an obvious contrast to the factual information that is presented in the segment. […] 
The comments made in Outsiders’ Weather & Sceptics Ice Age Watch and Outsiders News can only properly be understood in their full context, which includes the commentary as a whole, the tone of voice and presentation style of the host/s, and the accompanying visual content. 
The hosts of Outsiders do not deny the indicators of climate change, including rising temperatures. They acknowledge that climate change theory is accepted by many scientific and political organisations. However, like any other scientific theory, climate change is and should be subject to critical analysis and Outsiders plays a role, through satire, as critiquing the ‘majority view’. Contrary to many of the assertions made in the Complaints, [the host] therefore never claims that global warming or climate change are in fact not occurring. Rather, he poses unanswered questions to viewers, thereby encouraging them to draw their own conclusions and consider their own position. He refers viewers to external source materials (including as graphs and survey findings) to assist with their analysis. 
It is nevertheless apparent from the Complaints that […] does not accept that there is a place for any such questioning or analysis regarding climate change. Whilst […] is entitled to that view, ANC does not consider it appropriate that he is seeking to use the mechanism of the Code to stifle debate on such an important issue of public interest. 
With this context in mind, ANC submits that the Segments each comply with the relevant obligations under the Code and in particular with clause 2.2(a). ANC relies on the following specific matters in relation to each of the Segments. 
2. Segment broadcast on 3 October 2021 
[The complainant]’s complaint mischaracterises this segment. He considers that a discussion about carbon dioxide and temperature offends against climate change orthodoxy and therefore is in breach of the Code. On closer inspection, the segment does not convey the claims that […] alleges and instead presents historical data in order to query the wisdom of pursuing net zero carbon strategies in a way which is both accurate and appropriate. 
[…] claims that this segment suggests (incorrectly) that carbon dioxide does not contribute to global warming, and that reducing carbon dioxide emissions to zero would have no bearing on global temperatures. However, that is not what is conveyed by the segment at all. 
Many scientists, and indeed many climate sceptics, consider that analysis of ice cores indicate a connection between the global temperature and carbon dioxide levels. Many also agree that the resulting data from the analysis of those ice cores show that historical temperature changes lagged behind carbon dioxide changes. [The host]’s statement – “the temperature drives carbon dioxide, not the other way around” – and the accompanying graph, accurately reflect this position. 
It is less clear, however, how that data can be used to predict future patterns, particularly when the atmosphere began to be affected by human influences such as industrialisation. It is therefore often debated whether the lag between temperature and carbon dioxide levels continues past the period of industrial revolution. Some prominent scientists consider that the temperature continues to lag behind carbon dioxide levels. For instance, […] has stated that: 
“It has long been known that a rise in atmospheric temperature is followed by a rise in atmospheric CO2. The evidence is unequivocal and contrary to populist opinion. The evidence is repeatable and in accord with evidence from other disciplines of science. This has been shown over the last 4 glaciations and as well as over billions of years and is in accord with a fundamental law of chemistry, Henry’s Law”. 
[The host] relies on the analysis of those such as […], as well as information supplied by […] and legitimately poses whether, “if global warming comes before carbon dioxide increases, then reducing carbon dioxide to net zero is as pointless as it is laughable”. By doing so, he does not state definitively that carbon dioxide increases do not contribute to global temperature increases. Instead, he queries the utility of pursuing net zero carbon strategies in circumstances where the extent to which carbon dioxide levels are responsible for driving temperature increases is not settled. Further, he certainly does not state that reducing global carbon-dioxide emissions to net-zero would have no bearing on global temperatures. 
The segment clearly distinguishes between the reporting of accurate factual material and commentary and analysis in compliance with clause 2.2(a) of the Code. 
3. Segment broadcast on 24 October 2021 
This segment refers to (now former) UK Prime Minister Boris Johnson’s controversial energy policy and his government’s approach to residential heating. [The host] describes Prime Minister Boris Johnson as “mandating” the British public to replace gas heaters with eco heat pumps. [The host]’s statement is accurate. He is referring to a policy to offer subsidies to encourage homeowners to switch to heat pumps, the effect of which was that heat pumps would be mandated as gas boilers were intended to be phased out. The policy was introduced in order for the UK to reach its net zero target by replacing the fossil fuel component used for heating with low-carbon alternatives by 2050.[[footnoteRef:18]] In the long term therefore UK citizens would need to replace their gas heaters (with low carbon heating i.e. heat pumps) in order to achieve those policy objectives.  [18:  Department for Business Energy and Industrial Strategy, ECO3 Impact Assessment. Retrieved on 06/09/19,
https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/749638/ECO_3_Final_Stage_IA__Final.pdf   ] 

It is notable that UK Media outlets reported on the highly politicised scheme in the same way, reflecting the general sentiment that the proposed policy was effectively a mandate – for instance, the Daily Mail UK reported that: “None of the Cabinet ministers ordering us to get expensive heat pumps have revealed if they've got theirs installed yet - despite Boris Johnson's push to ban traditional boilers” (emphasis added).[[footnoteRef:19]] Similarly, the headline of an article by Utility Weekly read “Heat pump mandate will not achieve installation target” (emphasis added).[[footnoteRef:20]]  [19:  https://www.dailymail.co.uk/news/article-10118609/NONE-30-ministers-attend-Cabinet-10-000-heat-pumpsinstalled-homes.html ]  [20:  https://utilityweek.co.uk/heat-pump-mandate-will-not-achieve-installation-target/ ] 

Moreover, the context and purpose of [the host]’s very brief comment about the heat pump scheme was not to report on the specific details of a complicated and controversial policy being pursued overseas. Rather, it formed part of a broader comment about […]  [UK ] cabinet ministers who, when asked by The Telegraph, either admitted they had not converted to heat pumps themselves or declined to comment.[[footnoteRef:21]]  [21:  See The Telegraph, https://www.telegraph.co.uk/politics/2021/10/21/dont-have-heat-pumps-admit-cabinetministers-telling-public/ ] 

Accordingly, the relevant material facts have been presented accurately and are distinguished from the commentary in compliance with clause 2.2(a). 
4. Segment broadcast on 7 November 2021 
The statement complained of does not convey to viewers either expressly or by implication that climate observations from the Japanese Meteorological Agency (JMA) contradicted the global warming trend anticipated by scientists. 
Rather, [the host] here asks viewers to query the “dire” predictions on warming made by some by looking at the available data. Each of his statements in this regard is accurate in compliance with clause 2.2(a) of the Code. 
Although it is not apparent from the extracts provided in the ACMA Complaint, the information presented was sourced from the website www.notrickszone.com which, as [the host] makes clear, was itself primarily sourced from the JMA and the European Institute for Climate and Energy. [the host] sets the tone of the segment by quoting No Tricks Zone’s motto which is 'Not here to worship what is known but to question it.' In other words, [the host] suggests that viewers should adopt a sceptical attitude rather than blindly following whatever is presented to them. The segment then proceeds to show a series of graphs which, as noted above, are originally sourced from government organisations such as the JMA. [The host]’s comments about the information conveyed in the graphs is accurate and not misleading on any view. 
The segment does not claim that the JMA information “contradict[s] the global warming trend anticipated by scientists” but instead merely suggests to viewers that they take into account the No Tricks Zone’s motto and adopt a sceptical approach when considering what is “known”. [The host] proceeds to report the weather in specific locations over specific periods of time, as supported by the data, and at no point suggests that any conclusion should be drawn about that data. In other words, the segment does not seek to prove or disprove any idea in particular. The most that can be said is that it presents a range of climate data in order to query whether “the planet was warming to the dire extent that we are being told” (emphasis added). 
5. Segment broadcast on 5 December 2021 
The matters discussed in this short segment of Outsiders’ News concern the Australian Institute of Marine Science’s (AIMS) annual survey of coral on the Great Barrier Reef in July 2021. The finding of the survey is briefly, but accurately, stated and to the extent that the viewpoint of AIMS is expressed, it is not materially misrepresented. 
The hosts state that they have some “great news”; that “the coral reefs are looking fantastic”; “the reef is looking better than it’s looked for years”; and that “there’s never been so much coral”. The hosts also refer to the commentary of [Mr R] that this is “great news, great coral”. 
The statements are accurate summations and commentary on findings in the AIMS survey that: 
• each major region of the Great Barrier Reef has experienced increases in average hard coral cover in recent years; 
• current levels of coral cover are close to historical peak coral coverage levels (at least since reporting began in the 1980s). 
In circumstances where peak coverage has only ever reached 30% or so, it is accurate to state that “there's never been so much coral” when compared to historic levels. Similarly, [Mr R] who, in referring to the AIMS report, wrote that “For all three major regions of the reef, once data uncertainties are considered, there has never been more coral since records began in the mid-1980s”.[…] 
The segment did not “deliberately ignore” AIMS’ views or misrepresent them as claimed. The Code does not require ANC to include all the views of all relevant parties on all related issues – the obligation in clause 2.2(a) is to present news accurately, fairly and impartially. The segment presents AIMS’ factual findings, rather than additional commentary and longer term predictions made by AIMS in the survey. To the extent that AIMS expresses a viewpoint as to the results of the current survey, then it is presented accurately in the segment. The additional viewpoint of AIMS as to the long-term effects of climate change was not referred to in the segment as it was not directly relevant to the discussion as to whether the Great Barrier Reef was in a better condition than what had been portrayed by some mainstream media outlets in recent years, and the hosts’ opinion that mainstream media has a tendency to focus on negative reports about the coral reef and does not give sufficient attention to positive news. 
The essence of […]’s complaint is that certain matters in the AIMS survey were not covered in the segment. However, this does not form the proper basis for a complaint or a breach of the Code. It is also not surprising that a discussion lasting 50 seconds did not explore (or purport to explore) all of the matters covered by the survey. 
6. Conclusion 
When viewed in their proper context, the Segments do not contain inaccurate or unfair news material. The audience is aware that the program presents climate information from a sceptic’s perspective. This includes presenting information, posing questions, and leaving the audience to make up its own mind about what to believe. Portions of each segment are designed to entertain viewers with jokes, humour and absurd ideas but factual information and statements are supported by appropriate references and are distinguished from commentary and analysis consistent with the requirements of clause 2.2(a) of the Code.
Licensee submission to the ACMA dated 24 November 2022:
ANC submissions on the Report
1. Segment Broadcast on 3 October 2021
As the ACMA correctly notes, the ordinary reasonable viewer would have understood the presentation in this segment as an analysis of ice core data supplied by the ‘Ice Age watch fan’, identified as […]. Following the presentation of the data, the host then says:
“Clearly, the temperature drives carbon dioxide, not the other way around. So if global warming comes before carbon dioxide increases, then reducing carbon dioxide to net-zero is as pointless as it is laughable.”
The ACMA correctly characterises the above as concluding statements. In ANC’s submission, the use of the word “Clearly”, by way of preface to the concluding statements, offers a clear distinction between the reporting of factual material which precedes them, from commentary and analysis, as required by the Code. Words such as “clearly”, or its synonyms “obviously” and “evidently” are commonly used and understood as indicators of expressions of opinion of the speaker, rather than statements of fact. The mere fact that the expression of the host’s opinion in this case uses “unequivocal language” does not render it incapable of being distinguished as comment from the foregoing factual material. Indeed, viewers of the program would be well aware of the unequivocal and emphatic nature of the views expressed by the host – it is his signature.
The description by the ACMA that the statement “Clearly, the temperature drives carbon dioxide, not the other way around” was delivered “as an emphatic ‘eureka’ insight” further supports, rather than detracts from, ANC’s argument. ANC submits that a statement, perceived as “an insight” and emphatically delivered, is incapable of being understood by any viewer as anything but the expression of opinion. No reasonable viewer would fail to grasp the distinction being made and therefore ANC submits no breach of the Code has occurred. 
2. Segment Broadcast on 24 October 2021
The ACMA has considered the accuracy of comments made concerning the then [UK Government] policy regarding heating in pursuit of its target to reach net zero emissions by 2050.
ANC submits that the ACMA has taken an unduly restrictive approach to the question of factual accuracy of this particular comment.
The comment commences with a joke, poking fun at Boris Johnson, referring to him light heartedly as […]
The focus of this piece of commentary is clearly on the [then UK] cabinet who had adopted a net zero emissions target, including the introduction of eco heat pumps to replace gas heaters, and yet none of the members of Cabinet had personally made the switch they were asking other Britons to make. The use of humour, as well as criticism of hypocrisy cannot be separated from the rest of the segment and should form part of the ACMA’s analysis of the complaint as it informs issues of accuracy and materiality.
In ANC’s submission, the segment as a whole, comprising factual matters and commentary, is accurate material. The use of humour and very personalised attacks targeting the British Prime Minister makes it inappropriate to pore over the segment on a line by line basis to determine the literal meaning of each part. Rather, it is more appropriate to determine what the segment as a whole would convey to the ordinary reasonable viewer. In our view, such a viewer would conclude from the segment that the Johnson government proposed that eco heat pumps would replace the use of traditional gas heaters, but that policy was not reflected in the heating choices made by the Johnson Cabinet. The reasonableness of this approach is reflected in the reports of the policy in the British media which variously referred to it as a “ban” on the installation of new gas boilers and a “mandate” of their replacement.[[footnoteRef:22]] [22:  https://utilityweek.co.uk/heat-pump-mandate-will-not-achieve-installation-target/
https://spectra.mhi.com/the-heat-pump-revolution-could-the-uk-be-the-next-front-runner
https://www.dailymail.co.uk/news/article-10118609/NONE-30-ministers-attend-Cabinet-10-000-heatpumps-
installed-homes.html
https://www.telegraph.co.uk/politics/2021/10/21/dont-have-heat-pumps-admit-cabinet-ministers-tellingpublic/] 

In particular, Mr Johnson is quoted as saying that “dirty” technology including gas boilers should be swapped out for clean alternatives such as heat pumps and announcing aims of installing approximately 600,000 heat pumps by 2028 as part of its boiler upgrade scheme. With such ambitious targets, the media reported this scheme as effectively mandating the relevant replacement.
In the circumstances, ANC submits that the news has been presented accurately in this segment.
3. Segment broadcast on 7 November 2021
As the ACMA has found, the temperature data presented in the segment, being historical data for the past 30 years, was accurate. The temperature data is used to test the host’s hypothesis that “if the planet was warming to the dire extent that we are being told, it would show up in the data, wouldn’t it?”
ANC submits that the ACMA’s conclusions about the way the data is presented are based on an incorrect and unavailable reading of the Code. In particular, the ACMA’s preliminary findings state: 
The segment did not misrepresent JMA research but presented an independent analysis of a
subset of JMA temperature data. The ACMA considers it is a prerogative of licensees to
present interpretations of third-party data in ways that do not accord with the third party’s own
interpretations. However, in presenting its own conclusions, it is incumbent upon a licensee to
do so in a fair manner (our emphasis). 
The ACMA has therefore found that, news and current affairs programs must present the views of the licensee fairly.
This is a development of significant concern. ANC submits that:
(a) there is no such obligation under the Code, which requires only that news and current affairs programs must present news fairly;
(b) to the extent that the concept of “fair opinions” is one known to the law, such as defamation laws which recognise a defence of “fair comment”, the element of fairness is comprised of an expression of opinion based on proper (ie true) material;
(c) the introduction of any other notion of “fairness” would change completely the nature of the Code which does not and has never required current affairs programs to present all competing views or to give equal air time to all opinions.
The conclusion of the host that the data presented did not indicate “dire” warming predictions is an opinion based on proper material and clearly distinguishes commentary from factual material such that the audience recognises the opinion as the host’s own. There was no need for the host to go further and qualify his views by engaging in a discussion of the “vulnerability” or “transparency” of the data as that is a matter of opinion not held by the host, but by others. In circumstances where the host tests a hypothesis by reference to a clearly defined and accurate data set, his conclusions cannot be rendered “unfair” by reason of the fact that other data sets are available. Otherwise, it becomes impossible for the host to know what facts he is allowed to state and base an opinion on before the opinion can be considered “fair” - is the requirement to look at 100 years of data? Or 1000 years of data? Or some other data set which supports a different conclusion altogether?
ANC respectfully submits that the ACMA review its findings in this regard and that there has been no breach of the Code in this instance.
4. Segment broadcast on 5 December 2021
Similar to the segment addressing the UK policy on heat pumps, the short segment referring to the health of the coral on the Great Barrier Reef should be seen in context of the overall presentation of the information in the segment. The segment involves each of the 3 hosts making comments about the findings in the Australian Institute of Marine Science’s (AIMS) annual report of coral on the Great Barrier Reef in July 2021 as well as the comments made about the AIMS report by [Mr R] in the […] newspaper. The hosts employ hyperbole and light hearted criticisms of their media competitors to express their own viewpoint that the people who had been predicting the death and demise of the Great Barrier Reef had been proven wrong by the publication of the AIMS report which indicated widespread increases in coral levels.
The phrase “there’s never been so much coral” in the context of this segment and taking into account the way it was expressed, including the vocal tones and hand gestures which accompanied it, is clearly of an exaggerated nature. As the hosts note, [Mr R] chose to describe the AIMS report as finding there was “great news, great coral”. The ordinary reasonable viewer would therefore be properly and accurately informed by the segment that AIMS had published a report on the state of coral levels on the Great Barrier Reef which the hosts and [Mr R] considered to be very positive.
ANC disagrees with the ACMA’s preliminary finding that the reference to the AIMS report is both an inaccurate and unfair presentation of news. In ANC’s submission, the short statement regarding the report is factual in nature and does not purport to convey any viewpoint of AIMS other than the factual findings regarding the level of coral. Since the segment does not set out expressly any views of AIMS regarding the overall health of the Great Barrier Reef or the possible future effect of climate change, it is ANC’s submission that there can be no breach of the Code regarding the fairness of reporting on those views.

For the reasons set out above, ANC submits that the ACMA should reconsider its findings in relation to the segments and find that no breach has occurred.

[…]
Reliance on subclause 1.2(c) of the Code
Foxtel submits that the ACMA’s preliminary findings with respect to subclause 1.2(c) of the code are erroneous.
The ACMA’s preliminary finding is that Foxtel “has not provided sufficient information to satisfy the ACMA that the failures to comply with provisions of the Codes identified in this report were due to causes beyond the licensee’s control, or that the licensee took reasonable precautions and exercised due diligence to avoid the failures.”
In this submission, we provide further information to satisfy the ACMA that any failures to comply with the Code were due to causes beyond Foxtel’s control and that Foxtel took reasonable precautions and exercised due diligence to avoid a breach of the Code.
Beyond the Licensee’s control
As set out in our previous submission dated 27 July 2022, the Channel is operated as a completely independent and separate business from Foxtel. In this submission we explain how the mechanics of broadcasting the Channel meant that any breach was beyond Foxtel’s control.
The Channel signal is provided to Foxtel on a live basis. This means that the Channel feed is provided to Foxtel almost simultaneously with the broadcast of the Channel to Foxtel subscribers.
In addition, and in accordance with standard industry practice, Foxtel is not provided with episodes of the Program (or any programs on the Channel) prior to their incorporation by ANC into the Channel feed. As previously advised, each of the episodes was broadcast live to air (with a 60 second delay) so it was clearly not feasible for Foxtel to review prior to broadcast.
In the absence of any ability to review the programs before they were broadcast, any failure by ANC to comply with the Code in relation to the Program was beyond Foxtel’s control.
Reasonable precautions
The question of what constitutes “reasonable precautions” must take into account the context in which the broadcast is made. As explained above, the broadcast was effectively live to air in circumstances in which Foxtel did not have an opportunity to preview the material prior to broadcast.
In this context, and consistently with the “Do Not Call” obligations explained in more detail below, the obligation to exercise “reasonable precautions” can only practically be satisfied by imposing appropriate contractual obligations on channel providers.
In this case, Foxtel submits that it took all reasonable precautions to avoid any failure to comply with the Code. In particular, Foxtel required ANC to enter into a channel supply agreement (Agreement) prior to providing the Channel to Foxtel for broadcast in Australia which obliged ANC to avoid a failure to comply with the Code.
The Agreement contains a provision requiring ANC to warrant that the Channel will comply at all times during the term of the Agreement with applicable laws and regulations, specifically referring to the Code (extract below).
[…]
This provision does not merely require ANC to comply with all applicable laws in relation to the supply of content on the Channel, but specifically requires compliance with the ASTRA Codes of Practice on an ongoing basis throughout the term of the Agreement.
We submit that this specific contractual provision constitutes “reasonable precautions” for the purposes of subclause 1.2(c) of the Code, particularly given that Foxtel had no opportunity to review the Channel content prior to broadcast and is reliant on ANC as the channel supplier, to ensure that all programming on the Channel complies with the Code.
We note that contractual provisions requiring a content supplier to ensure compliance with relevant laws and regulations is a standard industry wide practice. This reflects the fact that content suppliers and producers are those best placed practically to ensure compliance with relevant laws and obligations. As noted in our previous submission, ANC is supported by an in-house legal team who have a great deal of experience in relation to the various broadcasting codes, including the ASTRA Codes, and are therefore well equipped to ensure compliance.
We note that the Report states that a licensee’s responsibility to comply with the Code cannot be divested through contractual arrangements with a channel provider. Foxtel respectfully disagrees with any suggestion that a licensee cannot obtain the benefit of subclause 1.2(c) of the Code on the basis of contractual provisions with its content suppliers which require such suppliers to comply with all applicable laws and regulations. The suggestion that Foxtel’s responsibility to comply with the Code cannot be satisfied through contractual arrangements with the Channel therefore cannot be correct when one has regard to the matters explained above.
The availability of a defence in circumstances where an allegedly contravening party takes “reasonable precautions” is not something which is unique to the Code. For instance, useful insight is provided by the Explanatory Memorandum to the Do Not Call Register Act 2006 (Cth) (DNCR Act) (being another Act administered and regulated by the ACMA), subclause 11(5) of which provides an exception to the general prohibitions under that Act in circumstances where a person takes reasonable precautions, and exercises due diligence, to avoid a contravention. The Explanatory Memorandum provides as follows in relation to subclause 11(5) of the DNCR Act:
Subclause 11(5) provides an exception if the person took reasonable precautions, and exercised due diligence, to avoid the contravention. For example, if a person contracted a third party to undertake telemarketing services on their behalf, and they included a contractual provision which required the telemarketer to comply with the provisions of this Bill, then this may be used to point to evidence that they had taken reasonable precautions to avoid a contravention, and could not be said to have caused a telemarketing call to be made in contravention of clause 11. However, if the contracting party became aware that the telemarketer was contravening clause 11 and did nothing to enforce the contract, then it could not be said that they had exercised due diligence in avoiding the contravention, and they could not make use of this exception. (Emphasis added)
This Explanatory Memorandum makes clear that “reasonable precautions” can be established if a party requires the relevant third party supplier to comply with applicable laws and regulations pursuant to a contractual arrangement between the parties. Foxtel submits that the contractual arrangement with ANC is sufficient to assure Foxtel that programming supplied by ANC for broadcast by Foxtel is compliant with the Code. As such, Foxtel submits it has taken reasonable precautions to avoid a failure to comply with the Code.
Exercised due diligence
Foxtel also submits that it has exercised due diligence in respect of the Programs for the purposes of subclause 1.2(c) of the Code. 
Prior to the initiation of the ACMA’s investigation into the Program, Foxtel understands the ACMA has never made a breach finding with respect to news and current affairs programs broadcast on the Channel.
Foxtel is extremely cognisant of its regulatory obligations. Whenever Foxtel is put on notice of any clear issues of non-compliance, Foxtel exercises due diligence and takes prompt remedial steps as necessary.
Finally, for the reasons explained above we submit that in this instance “reasonable precautions and due diligence” do not require Foxtel to have “its own oversight arrangements” as noted by the ACMA in the Report. 
We are extremely concerned that the ACMA’s reference to “oversight arrangements” is suggesting that licensees must monitor programming supplied by third parties for compliance with the Code. Oversight/monitoring of all content broadcast on a licensee’s platform is entirely impractical and is simply not feasible, particularly when it is often the case that third party channel content is provided to multiple licensees via a live feed and, in the case of news and current affairs programs, often broadcast live to air. If this is what the ACMA is suggesting, this would require Foxtel to review content on every channel provided to Foxtel by a third party on a live basis, which would represent a mammoth compliance burden which Foxtel is simply not resourced to meet.
Conclusion
In the circumstances, Foxtel submits that even if a breach of clause 2.2(a) of the Code could be established, which is denied, Foxtel took reasonable precautions and exercised due diligence to avoid a breach of the Code in accordance with subclause 1.2(c) of the Code.
Attachment C
Relevant provisions
Subscription Broadcast Television Codes of Practice 2013 (revised 2018)
[…]
1.2 Compliance with the Codes
Licensees undertake to comply fully with the Codes, but a failure to comply will not be a breach of the Codes if that failure was due to:
(a) a reasonable mistake;
(b) a reasonable reliance on information supplied by another person;
(c) an act or default of another person, or an accident or some other cause beyond the Licensee's control, and the Licensee took reasonable precautions and exercised due diligence to avoid the failure.
Where it is possible to remedy a failure to comply with the Codes resulting from one or more of those circumstances, Licensees must do so promptly.
Licensees and subscribers may seek the advice of the ACMA in relation to compliance with the Codes.
While individual Licensees and the Subscription TV industry are committed to implementing the Codes, compliance with the Codes is ultimately the responsibility of the Licensee under the Act.
In the unlikely event that a Licensee breaches the Codes, the Act enables the ACMA to take appropriate action, up to and including imposing a condition of licence requiring that the Licensee comply with the Code. Continued breach of a condition of licence can lead to the revocation of the licence.
[…]
2.2 News and Current Affairs Programs
(a) News and current affairs programs, including news updates, broadcast by Licensees must:
(i) present news accurately, fairly and impartially;
(ii) clearly distinguish the reporting of factual material from commentary, analysis or simulations;
(iii) not simulate news or events in a way that misleads or alarms the audience.
(b) In broadcasting news and current affairs programs to the extent practicable Licensees:
(i) must not present material in a manner which creates public panic;
(ii) must include only sparingly material likely to cause some distress to a substantial number of viewers;
(iii) must exercise sensitivity in broadcasting images of, or interviews with, bereaved relatives and survivors or witnesses of traumatic incidents;
(iv) will take all reasonable efforts to provide warnings when there are identifiable public interest reasons for broadcasting material which may seriously distress or seriously offend a substantial number of viewers;
(v) will only broadcast reports of suicide or attempted suicide where there is an identifiable public interest to do so and will exclude any detailed description of the method used and any graphic details and will not glamourise suicide in any way; and
(vi) will make reasonable efforts to correct significant errors of fact at the earliest opportunity.
[…]
The ACMA’s approach to assessing content
When assessing content, the ACMA considers the meaning conveyed by the material, including the natural, ordinary meaning of the language, context, tenor, tone, images and any inferences that may be drawn. This is assessed according to the understanding of an ‘ordinary reasonable’ listener or viewer.
Australian courts have considered an ‘ordinary reasonable’ listener or viewer to be:
A person of fair average intelligence, who is neither perverse, nor morbid or suspicious of mind, nor avid for scandal. That person does not live in an ivory tower, but can and does read between the lines in the light of that person’s general knowledge and experience of worldly affairs.[footnoteRef:23] [23:  Amalgamated Television Services Pty Limited v Marsden (1998) 43 NSWLR 158 at pp 164–167.  ] 

Once the ACMA has ascertained the meaning of the material that was broadcast, it then assesses compliance with the Codes.
ACMA considerations for determining factual content:
In practice, distinguishing between factual material and other material, such as opinion, can be a matter of fine judgement. 
The ACMA will have regard to all contextual indications (including subject, language, tenor and tone and inferences that may be drawn) in making its assessment. 
The ACMA will first look to the natural and ordinary meaning of the language used.
Factual material will usually be specific, unequivocal and capable of independent verification. 
The use of language such as ‘it seems to me’ or ‘we consider/think/believe’ will tend to indicate that the content is contestable and presented as an expression of opinion or personal judgement. However, a common sense judgement is required and the form of words introducing the relevant content is not conclusive.
Statements in the nature of predictions as to future events will rarely be characterised as factual material. 
Statements containing argumentative and exaggerated language or hyperbole will usually indicate a subjective opinion and will rarely be characterised as factual material.
The identity of the person making a statement (whether as interviewer or interviewee) will often be relevant but not determinative of whether a statement is factual material. 
Where it is clear in the broadcast that an interviewee’s account is subjective and contestable, and it is not endorsed or corroborated, their allegations will not be considered as factual assertions.
Where an interviewee’s stance is separately asserted or reinforced by the reporter or presenter, or proof of an allegation is offered so that it becomes the foundation on which a program or a critical element of the program is built, it may be considered a factual assertion.[footnoteRef:24]  [24:  See Investigation 2712 (Today Tonight broadcast on Seven on 25 July 2011); Channel Seven Adelaide Pty Limited v Australian Communications and Media Authority [2014] FCA 667.] 

Sources with expertise may be relied on more heavily than those without, in determining whether material is factual, but this will depend on:
whether the statements are merely corroborative of ‘lay’ accounts given by other interviewees 
the qualifications of the expert
whether their statements are described as opinion 
whether their statements concern past or future events[footnoteRef:25]  [25:  See Investigation 3066 (Four Corners broadcast on ABC on 23 July 2012) and Investigation 2961 (The Alan Jones    Breakfast Show broadcast on 2GB on 19 October 2012).] 

whether they are simply comments made on another person’s account of events or a separate assertion about matters within their expertise. 

image1.png
Australian

@acm a Communications

and Media Authority

Australian Government




image2.png
acma.gov.au




