
1 

 

BP 1.11 ACMA role - Sky News complaints 

TALKING POINTS  

Complaints about COVID-related Sky news reports since the beginning of 2020 

• Since the beginning of 2020 until the end of September, the ACMA received 42 

complaints about COVID-related Sky News reports and 34 of these were 

received in the last 3 months.  

• Of the 42 complaints, 7 were about the broadcast of Alan Jones on 12 July 2021 

during which Mr Jones interviewed Craig Kelly, MP.  

• It is common for complainants not to identify whether they saw Sky News 

content on Foxtel or on Sky News Regional broadcast by WIN and more recently 

Southern Cross Austereo. Complainants may also state they were prompted to 

complain following a media report about a Sky News broadcast or online report. 

Suspension of Sky News YouTube account  

• On 29 July 2021, YouTube temporarily suspended Sky News Australia for 7 

days after violating its medical misinformation policies. YouTube’s COVID-19 

medical misinformation policy does not allow content about COVID-19 that 

poses a serious risk of egregious harm.  

• Google has advised the ACMA that this action was taken in accordance with 

its community guidelines and its policies align with its obligations under the 

Australian Code of Practice for Disinformation and Misinformation (the Code). 

• The ACMA is currently not aware of the specific videos or commentary posted 

by Sky News that were found to be in breach of YouTube’s policies. 

• Individual content moderation decisions are a matter for each platform. The 

ACMA was tasked with overseeing the development of the Code but has no 

formal powers to regulate digital platforms.  

• It is not the role of the ACMA to comment on the steps taken by a platform 

with respect to an individual piece of content or speculate how platforms 

should address individual posts or pieces of content in the future. 

  



2 

 

• Broadcasters, as distinct from digital platforms, have direct editorial control of 

the content they distribute. This allows them to have greater oversight of the 

content delivered on their platforms, and to implement policies, systems, and 

guidance to prevent the broadcast of problematic content. 

• Broadcasters are also subject to an established co-regulatory code of practice 

which contemplates audience complaints and an opportunity for broadcasters 

to respond to those complaints and, if appropriate, take steps to prevent any 

future non-compliance or otherwise address the complaint before the 

regulator becomes involved. 

• While some platforms do create their own content, they largely disseminate 

content uploaded and generated by their users. The scale of content 

generated on these platforms means that they need to rely on a mix of 

algorithms, manual moderation, and user reports to identify problematic 

content. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



3 

 

 
BACKGROUND 

Sky News broadcasting arrangements  

• Sky News is broadcast via subscription television on Foxtel and is regulated 
under the Australian Subscription Television and Radio Codes of Practice, 2013 
(the ASTRA Code). 

• Sky News has been broadcasting on WIN for some time and, since 1 August 
2021, has been broadcasting as Sky News Regional on both WIN (in northern 
NSW, Griffith and South Australia) and Southern Cross Austereo (in Victoria, 
Southern NSW and Queensland). 

• When Sky news is broadcast on WIN and Southern Cross it is regulated under 
the Commercial Television Industry Code of Practice 2015 (the Free TV Code).  

12 July Alan Jones, Craig Kelly interview 

• On 12 July 2021, Sky News included an interview with Alan Jones and Craig 
Kelly MP, which included assertions that the death rate for the Delta variant of 
Covid-19 was ‘on par with the average flu season’ and ‘10 to 20 times lower’ 
than the original variant. The program also claimed that Covid-19 vaccines did 
not work, and that those who had been vaccinated were at a greater risk of 
death than those who were unvaccinated.  

• The broadcast attracted a high level of negative media coverage. A Media Watch 
broadcast on 19 July 2021 was critical of the broadcast, stating it was inaccurate 
and misleading.  

• On 19 July 2021 Sky News broadcast on on-air correction by Mr Jones, which 
was posted online and removed the original broadcast from its online platforms. 

COVID-related complaints received about Sky News  

• Details of the 42 complaints received about COVID-related Sky News reports are 
at Attachment A. 

• Of the 42 complaints, the ACMA took the following action: 

• 27 referred to broadcast material (including the 12 July interview) and 
provided contact details, and we were able to refer these to the broadcasters 
(both Foxtel and WIN) in the first instance and, to date, none have returned to 
the ACMA dissatisfied with responses received.  

• 9 complaints either referred to online content or were enquiries and we were 
able to provide these with information about the ACMA’s jurisdiction, while 
others had insufficient information but lacked contact details so we were 
unable to pursue. 

• 5 anonymous complaints are pending assessment waiting to see if any 
complainants come to the ACMA dissatisfied with the broadcaster’s response 
(as per standard practice). 

• 1 complaint was investigated about the Alan Jones program broadcast on 
5 August 2020. The complainant had seen the broadcast on WIN news and it 
was investigated under the Commercial Television Industry Code of Practice.  



4 

 

• Since the beginning of 2020 until 30 September 2021, the ACMA’s Customer 
Service Centre has also had a number of people contact them about COVID-
related Sky News content. In most instances these people were provided 
information or referred to the broadcaster in the first instance.  

• On 2 August the ACMA provided a statement to several media outlets, in 
response to questions about YouTube banning Sky News (Attachment B). 

• On 2 August 2021, the ACMA wrote to Sky News Australia following the most 
recent complaints to the ACMA and YouTube’s recent temporary suspension of 
Sky News (Attachment C).  

• On 3 August 2021 the ACMA received a response from Sky News Australia 
(Attachment D). 

Suspension of Sky News YouTube account  

• On 4 August 2021, the ACMA wrote to Google seeking further information about 
the specific content removed, the basis for its removal and the application of the 
Disinformation and Misinformation code (Attachment E). 

• On 12 August 2021, Google advised the ACMA that it conducted a manual 
human review of a number of flagged videos uploaded within Sky News’ 
YouTube channel (Attachment F). It found that about 20 videos violated its 
policies and removed, under its COVID-19 medical misinformation policy and the 
election misinformation policy (Attachment G).  

 

YouTube’s COVID-19 medical misinformation policy  

• The ACMA understands that YouTube’s COVID-19 medical misinformation 
policy does not permit content that spreads medical misinformation that 
contradicts local health authorities or the World Health Organization (WHO), 
including treatment, prevention, diagnosis, transmission, social distancing and 
self-isolation guidelines, and the existence of COVID-19. This policy was 
published in May 2020. 

• The policy also outlines its approach to enforcing compliance with the policy. If 
content violates the policy, YouTube will remove the content and let the user 
know. On the first occasion, a user is likely to be a warning. Continued violations 
may result in receiving a strike. A strike has a range of implications including not 
allowing videos or live streams to be uploaded to the channel for a week. If 3 
strikes are received within 90 days, a channel will be terminated.  

• On 29 September 2021, YouTube announced that it was expanding its medical 
misinformation policies with new guidelines on vaccines (Attachment G). On 1 
October 2021, Google confirmed to the ACMA that it considers the policy falls 
within its commitments under the Australian code.  

 
 
ATTACHMENTS 
 

• Attachment A – Complaints received 

• Attachment B – ACMA statement 2 August 2021 



5 

 

• Attachment C – ACMA letter to Sky News 

• Attachment D – Response letter from Sky News 

• Attachment E – ACMA letter to Google 

• Attachment F – Response letter from Google 

• Attachment G – YouTube’s medical misinformation vaccine and elections 
misinformation policies 

  











10 

 

ATTACHMENT B 

ACMA statement 2 August 

Australia’s legislated co-regulatory scheme for commercial broadcasting requires 
licensees to have mechanisms in place to comply with industry codes of practice 
covering matters such as accuracy and impartiality in news and current affairs. 

The scheme also anticipates that broadcasters have the initial opportunity to respond 
to audience complaints and take action when they identify they have breached their 
code of practice.  

The co-regulatory scheme is designed to put responsibilities directly on media to 
balance protection from harmful content with Australians’ implied right to freedom of 
speech in news and current affairs. 

Since the beginning of 2020, the ACMA has received 23 complaints about Sky’s 
coverage of the Covid pandemic. Most recently, the ACMA received seven 
complaints relating to a broadcast on 12 July 2021 of a segment on the Alan Jones 
program featuring Mr Jones and Craig Kelly MP.   

The complainants were referred to Sky in the first instance and the ACMA will 
consider the matter and take the broadcaster’s actions to correct and remove the 
segment into account if any of the complainants refer the matter back to the ACMA.  

Consistent with the co-regulatory scheme, the ACMA is monitoring Sky’s response to 
ongoing community concerns about its coverage, as well as whether the current 
code provisions and the way they are managed by broadcasters are adequate.  

Digital platforms such as YouTube are not currently subject to the same co-
regulatory arrangements as Australia’s traditional broadcast media. In this case 
YouTube has made its decision to suspend Sky News according to its own policies 
for its platform. The ACMA is not aware of the content on which YouTube based its 
decision. 

  







13 

 

 
























